Kalender

[detaljer]

Dato: 12. okt. 2012 - 17. mar. 2013
Tidspunkt: 10:00 - 17:00
Pris: Entré

Hvad sker der i de særlige øjeblikke, vi ser på en detalje? Hvad gør vi, når vi betragter ”tæt på”, og hvilken ”uforudset” belønning er vi på jagt efter?
Frit efter Daniel Arasse


Efterårets udstilling stiller skarpt på detaljens betydning i kunsten. Hvilken rolle spiller detaljen for forståelsen af et billede? Og hvordan har kunstnere gennem tiden arbejdet med detaljen?

Hvad sker der, når vi ser på detaljen?

Når beskueren står på afstand af et billede og betragter det, bliver helheden tydelig, men hvad sker der, hvis man i stedet går helt tæt på og fokuserer på detaljen? Jo tættere på et billede man kommer, desto mindre af billedet kan man se. Hvis man vil se detaljen, mister man blikket for helheden. Detaljen har igennem tiden også været brugt til at give et billede betydning – og derfor kan man i detaljen lede efter nøglen til at forstå billedet.

Detaljens funktion og status i billedkunsten

Udstillingen præsenterer en kunstteoretisk analyse af detaljens funktion og status i billedkunsten fra 1700-tallet til 1930’erne. Den viser værker af bl.a. Vilhelm Hammershøi, Christen Købke, Jens Juel, Caspar David Friedrich, Richard Mortensen og Franciska Clausen.

Tegninger, malerier, grafik og arkitekturtegninger

Efterårets udstilling fokuserer på tegninger, men viser også malerier, grafik og arkitekturtegninger. Tegningerne kommer hovedsagligt fra Den Kongelige Kobberstiksamling, som er museets store samling af kunst på papir. Samlingen består af mere end 240.000 værker fra 1400-tallet til i dag.

Læs om Den Kongelige Kobberstiksamling

Jens Juel, Studie af en højre hånd, anvendt i portrættet af grevinde Anna Joachima Danneskiold-Laurvigen, 1790-91.
Frederik Sødring, Planter og sten. Forgrundsstudie, efter 1830.
SMK Logo