Nyheder
Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

© Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

Nyt om kunsten | 1.mar.2012

Arabic Jokes kan lige nu opleves på Vesterbro

På Vesterbro i København kan man lige nu opleve en iøjnespringende plakatkampagne. Plakaten sammenstiller tre arabiske vittigheder skrevet på arabisk med en topløs side 9-pige. Der er tale om et kunstprojekt fra 1996, som Statens Museum for kunst har genophængt dér, hvor det hører hjemme; nemlig på gaden.

Tilbage i 1996 var kunstneren Jens Haaning (f. 1965) bagmanden bag en iøjnespringende plakatkampagne på Vesterbro i København. Plakaten modstiller tre arabiske vittigheder skrevet på arabisk og et foto af en topløs side 9-pige fra Ekstra Bladet. De udbredte vittigheder er udvalgt i samarbejde med en herboende iransk forfatter. Kunstprojektet er typisk for Hannings kunst, hvor han ofte kobler materiale og situationer, der overskrider gængse sociologiske, kulturelle og etniske grænser. I tilfældet her sidestiller han populærkulturelle billeder og tekster fra to umiddelbart adskilte verdner. Værket kommer dermed til at pege den kulturelle kompleksitet, som bl.a. bydelens beboere skal forholde sig til og er en del af. Et multikulturelt samfund, hvor forskellige kulturelle diskurser eksisterer side om side. Plakaten henvendte sig direkte til arabisk talende forbipasserende, mens den topløse kvinde har klare referencer til områdets mange porno- og sexbutikker.

Arabic Jokes, som kunstværket hedder, belyser problematikker omkring eksklusion og inklusion i samfundet. I dette tilfælde er der tale om et værk, der pga. af sprogbarrieren, ekskluderer den såkaldte etnisk danske beskuer, og som sådan vender op og ned på det typiske forhold mellem minoritet og majoritet.

Statens Museum for Kunst har erhvervet retten til at genoptrykke plakaten og få den opklæbet i byen efter kunstnerens anvisninger. Det er nu sket og for tiden kan man derfor opleve plakaten en række steder i hovedstaden. Der har allerede været meget stor respons fra forbipasserende, bl.a. på Ekstra Bladets hjemmeside. Det var også en af Ekstra Bladets læsere, som kunne afsløre sammenhængen. Læs Ekstra Bladets artikel

Når Statens Museum for Kunst den 30. marts åbner den nye præsentation af den moderne samling, "Dansk og International Kunst efter 1900" kan en af de originale plakater sammen med en fotodokumentation fra 1996 opleves museets udstillingssale.
Læs mere om "Dansk og International Kunst efter 1900".

Statens Museum for Kunst har købt og genophængt Arabic Jokes, dels fordi der er tale om et betydeligt hovedværk af én af landets førende kunstnere. Dels fordi det er vigtigt inden for museets samlinger, at kunne vise publikum variationen i samtidskunsten, hvor værker i stigende grad opererer på andre præmisser og i stadig nye former end de klassiske. Sidst men ikke mindst, peger værket, ikke uden en vis humor, på en problematik, som stadig er aktuel.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo