Nyheder

Kun tre af Nicolai Abildgaards i alt 10 store kongebilleder nåede at blive evakueret fra kongeboligen, da den brændte ned til grunden en februarnat i 1794. "Der brænder mit navn," skal han have sagt ved synet af det brændende slot. Tretten års arbejde gik op i røg kun tre år efter det sidste penselstrøg var sat. Udsmykningen blev allerede i sin samtid anset som en milepæl i dansk billedkunst.

Nyt om kunsten | 25.jun.2014

Abildgaard-værker på plads igen

Siden 2011 har konservatorer på SMK været i gang med at restaurere de tre store Abildgaard-malerier, der som de eneste af hans store udsmykning blev reddet under Christiansborgbranden i 1794. Nu er den kostbare restaurering ved vejs ende, og det blev markeret med en fest og en bogudgivelse.

”Konservatorer har altid det skarpe øje på, når de kigger på kunst. De kigger på værkets tilstand og ikke så meget på motivet,” sagde SMK’s bevaringschef Jørgen Wadum, da han markerede afslutningen på et omfattende restaureringsarbejde af tre malerier af den danske maler Nicolai Abildgaard (1743-1809).

Se film om Abildgaard


Og det var netop konservatorernes skarpe blik, der opdagede, at malerierne var i en problematisk tilstand, da de i 2009 blev udlånt  fra Christiansborg for at indgå i en udstilling på SMK. Blandt andet var fernisen stærkt gulnet, der var løs farve, sodrester og andre spor efter den brand og redningsaktion, som værkerne var igennem i 1794. Her brændte det første Christiansborg ned til grunden, og man nåede kun at redde tre af de i alt 10 store kongebilleder.

Ny viden om Abildgaards maleteknik

I tre år har konservatorer arbejdet på at bringe værkerne tilbage til deres oprindelige stand, og nu er de godt 300 x 200 cm store malerier så kommet hjem på deres plads i den såkaldte ”Abildgaardsal” i Dronningens repræsentationslokaler på det nuværende Christiansborg.

I løbet af restaureringen er konservator på SMK, Troels Filtenborg, dykket ned i alt det, der ikke kan ses med det blotte øje: Abildgaards maleteknik – lige fra den unge akademistuderendes strøg til den ældre malers. Den nye viden om Abildgaards maleteknik er netop udkommet i bogen Between Formula and Freestyle. Nicolai Abildgaard and 18th-Century Painting Technique.

Åbne værksteder og omvisninger

Og formidlingen af den nye viden om Abildgaard er vigtig, understregede Erik Als, vicedirektør i Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme, som har været med til at støtte restaureringen.

”Abildgaards malerier er vendt tilbage til Christiansborg i en fin stand. Undervejs har konservatorerne holdt åbne værksteder, der har været omvisninger, og der er kommet helt ny viden om Abildgaard. Det kan både vi og de 100.000 gæster, som kommer i repræsentationslokalerne årligt, glædes over,” sagde Erik Als.

Restaureringen er støttet af Slots- og Ejendomsstyrelsen, Beckett-Fonden og Knud Højgaards Fond.

Udgivelsen af Between Formula and Freestyle. Nicolai Abildgaard and 18th-Century Painting Technique er støttet af Ny Carlsbergfondet.


Nicolai Abildgaard, Christian I ophøjer Holsten til hertugdømme, 1781-1782


Nicolai Abildgaard, Christian III ophjælper Danmark, 1781-1782



Nicolai Abildgaard, Frederik II bygger Kronbor
g, 1781-1782

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo