Bevaringshistorier

Bevaringshistorier

Læs mere om, hvordan museets konservatorer restaurerer værker på papir, pergament, lærred, træ, gips, bronze, voks og plastik.

 

 

Det kræver fingersnilde at restaurere skrøbelig og dyrebar kunst.

støttede Åbent Atelier: Dürer under Kniven!

Åbent Atelier: Dürer under kniven!

5. september-19. december 2014



Et enormt mesterværk af renæssancekunstneren Albrecht Dürer havde i årevis ligget gemt i museets magasiner. I efteråret 2014 blev det restaureret –  og du kunne se med, da SMK's fingersnilde konservatorer reparerede revner, buler og misfarvninger.

 

 

 

Et skrøbeligt og værdifuldt værk

En sikker hånd er alfa omega, når man restaurerer kunst. Særligt, når kunstværket er 3 x 3,5 meter stort, 500 år gammelt, ekstremt skrøbeligt – og meget værdifuldt, som det er tilfældet med værket Maximilians 1. Æresport af den verdensberømte tyske renæssancekunstner Albrecht Dürer (1471-1528).

 

Kom med i maskinrummet

Værket har gennem tiden været eksponeret for skadeligt lys og skiftende klima. Med tiden mørnede det så meget, at det ikke længere kunne udstilles, og i mange år har det ligget sammenrullet i SMK’s magasiner.

I foråret 2015 skal Dürers store værk frem i dagens lys igen i en udstilling arrangeret af Den Kongelige Kobberstiksamling.

 

For at gøre værket klar til udstillingen, blev det hele efteråret behandlet af SMK’s konservatorer i et åbent atelier, hvor alle kunen følge processen.

 





Magtsymboler, ornamenter og store slag

Værket er et bestillingsarbejde af Kejser Maximillian 1. og er et sandt overflødighedshorn af magtsymboler, smukke ornamenter, fabeldyr og fortællinger om kejserens store slag – alt sammen nøje orkestreret for at hylde kejseren. 

Zoom ind på værket og se detaljerne


Fra 36 dele til ét stort værk

Værket består af aftryk fra 195 udskårne træblokke på 36 store blade. Oprindeligt lå værket som 36 løse blade i mapper, men midt i 1800-tallet klæbede man bladene sammen op på et lærred, så de kom til at udgøre ét stort værk – netop som Dürers hensigt med det havde været.

 

For at gøre værket klar til udstillingen, blev det hele efteråret behandlet af SMK’s konservatorer, som gik i gang med skalpel, spatel, pensler, vand, enzymer, etanol, japanpapir og klæbestoffer for at skille de mange papirark fra hinanden, rense arkene, reparere bittesmå ridser og i det hele taget få værket tilbage i en god stand.

 

Hvad papiret gemte

Forud for konserveringen, blev der foretaget analytiske fotograferinger af værket med forskellige typer lys – blandt andet uv-lys, gennemlys og sidelys.

 

Fotograferingen af gennemlys afslørede, at papiret har en ørn med dobbelthoved og kejserkrone som vandmærke. Det er den tysk-romerske kejsers mærke. Vandmærket viser den tætte tilknytning til Maximilian 1. og fungerer som en garanti for, at fremstillingen af æresporten virkelig er kejserens projekt.

 

Konservatorerne benytter enzymer
Konservatorerne skulle også have fat i deres tålmodighed, da de skulle skille de mange ark fra hinanden. Limprøver viste nemlig, at bladene bille blive meget svære at skille ad fra hinanden. Konservatorerne var derfor nødt til at gå ganske forsigtigt frem og benytte enzymer for at skille bladene ad.

 

Stor kunst på papir

Dürers mesterværk er en del af Den Kongelige Kobberstiksamling museets samling af kunst på papir. Kobberstiksamlingen rummer mere end 240.000 værker. Værkerne spænder vidt, fra ældre kunst i 1400-tallet over det moderne til det nyeste i samtidskunsten.


Læs om Kobberstiksamlingen

Zoom ind på værket

Zoom ind på værket

Opdag storslåede magtsymboler, ornamenter og et væld af fabeldyr i det uhyre detaljerede værk.

FAQ

FAQ

Hvordan kan man selv rense et maleri for snavs? Og hvor meget sollys kan oliemalerier egentlig tåle? Find alle svarerne her.