Udstillinger
Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Digternes bur, fra neden og op, venstre mod højre: Gerrit Kouwenaar, Bert Schierbeek, Lucebert, Jan Elburg og Karl-Otto Götz. Stedelijk Museum, Amsterdam

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Første internationale udstilling for eksperimenterende kunst, Cobra, Stedelijk Museum, Amsterdam, november 1949. Digternes bur, fra neden og op, venstre mod højre: Gerrit Kouwenaar, Bert Schierbeek, Lucebert, Jan Elburg og Karl-Otto Götz. Stedelijk Museum, Amsterdam

1948-1951: Cobra – den kreative utopi

Med en optimistisk tro på at kunstnerisk kreativitet kunne bruges som model for at genopbygge et  et krigsmærket samfund, dannede en gruppe danske, belgiske og hollandske kunstnere i 1948 kunstnergruppen Cobra. Ambitionen var sammen at overskride landegrænser og bygge bro mellem kunstarterne.

Cobra var et arbejds- og udstillingsfællesskab. Medlemmerne var danske, belgiske og hollandske kunstnere som Christian Dotremont, Karel Appel, Constant Nieuwenhuis og Constant. De havde lært hinanden at kende gennem Le Surréalisme Revolutionnaire; en avantgardebevægelse dannet efter krigen med det formål at forny surrealismen gennem en forening af revolutionær politik og kunst.

Opbygningen af et nyt samfund

Navnet Cobra blev dannet af forbogstaverne på medlemmernes hjembyer: København (COpenhagen), Bruxelles (BRussels) og Amsterdam. Udgangspunktet var en optimistisk tro på, at kreativitet kunne bruges som basis for at bygge et nyt samfund op efter krigen. Kunstnerne var forenet af et fælles politisk afsæt i kommunismen, og alle knyttet til eksperimentelle grupper i deres hjemlande.

Samarbejde og konflikt

Målet var "organisk, eksperimentelt samarbejde", som det hed i gruppens manifest fra 1948. De ønskede et samarbejde, der gav plads til kunstnerisk mangfoldighed. Ikke desto mindre truede konflikten fra begyndelsen; dels mellem digtere og billedkunstnere, dels omkring forholdet til kommunistpartiet. Modstand og konflikt blev ved siden af optimismen en del af Cobra-gruppens drivkraft, der gav den dens indre energi.

Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Asger Jorn, Rafaels engle, 1949-1950. Troels Jorns Samling.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, Rafaels engle, 1949-1950. Troels Jorns Samling.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo