Udstillinger
Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Arbejde med Det store relief. Jorn på scooter henover relieffets våde ler. San Giorgio, Albisola, 1959. Museum Jorn, Silkeborg.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Arbejde med Det store relief. Jorn på scooter henover relieffets våde ler. San Giorgio, Albisola, 1959. Museum Jorn, Silkeborg.

1954-1963: Eksperimenter med materialer og rum

I midten af 1950'erne flyttede Jorn til Italien, hvor han intensiverede sine eksperimenter med materialer. Særligt var han optaget af keramik og arkitektur.

I 1954 flyttede Jorn til den lille italienske by Albisola, der er kendt for sin keramiktradition. Her intensiverede han sine eksperimenter med keramikken.

Eksperimenter med materialer og keramik

Han tilsatte sand, asfalt, tjære og sølvgranulat til malingen i sine billeder og kørte på scooter gennem det våde ler på det store relief til Århus Statsgymnasium (1959), der blev hans keramiske hovedværk og formede samtidig sit arbejde med andre medier.

Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Asger Jorn, La passionaria, 1958. Familien Birch Eyde Møller.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, La passionaria, 1958. Familien Birch Eyde Møller.

I sine Luxus-billeder (1961) dryppede og hældte han lakmaling ned på lærrederne, og i den grafiske Jubilæumsserie (1963) dyppede han kugler i litografisk tusch og lod dem trille hen over trykpladen.

En ny avantgardegruppe

Fra sin base i Albisola oprettede Jorn avantgardegruppen Mouvement Internationale Pour un Bauhaus Imaginiste (International bevægelse for et billedligt Bauhaus). Gruppen talte både tidligere Cobra-medlemmer og nye italienske forbindelser blandt sine medlemmer.

Jorns syn på arkitektur

Jorns stærke interesse for arkitektur var blevet vakt under hans ophold i Paris i 1930'erne. Ifølge Jorn måtte arkitekturen udspringe af menneskelige behov og det sociale samliv. Funktionalismen – og dermed en dominerende del af den moderne arkitektur – tog fejl, mente han, når den tog afsæt i rationelle teorier og en "ren" afhumaniseret æstetik.

Jorns arkitektursyn kom til udtryk i hans hjem i Albisola, som han købte som ruin i 1957. Bygningerne blev udsmykket og integreret i et haveanlæg med farvestrålende, flisebelagte stier, blomster, krukker, skulpturer, drypsten og keramiske fragmenter. Huset i Albisola blev et udtryk for Jorns arkitektoniske vision: kollektivt dekoreret, komplekst, forskelligartet og organisk voksende som selve livet.

Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk Asger Jorns have i Albisola.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorns have i Albisola.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo