Udstillinger
Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Asger Jorn, Skatter, 1962. Kunsthalle zu Kiel.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, Skatter, 1962. Kunsthalle zu Kiel.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, Paris ved nat, 1959. Collection Pierre & Micky Alechinsky.

1957-1961: Situationistisk Internationale

I 1958 var Jorn med til at stifte Situationistisk Internationale: En radikal avantgardebevægelse, der ville revolutionere det moderne forbrugssamfund ved at gøre op med kunstens funktion som vare og i stedet bruge kreativiteten til at nytænke hverdagen.

Sammen med den franske filmkunstner og teoretiker Guy Debord blev Jorn en af Situationistisk Internationales nøglepersoner i bevægelsens første fire år.

Revolution i hverdagen

Situationisterne ville ændre folks adfærd fra at være passive tilskuere til at blive aktive deltagere i en social, kreativ hverdag. Det forsøgte de at gøre gennem legende konstruktioner af "situationer". For eksempel arrangerede de eksperimentelle gåture gennem byen, som skulle øge bevidstheden om omgivelsernes psykologiske effekt på mennesket.

Gruppens centrale teknik kaldet "détournement" gik ud på at fordreje samfundets eksisterende tekst- eller billedmateriale, så det fik en ny, kritisk betydning. Jorns fortolkning af teknikken ses fx i hans overmalinger af gamle malerier, som, han blandt andet fandt på loppemarkeder (kaldet "modifikationer"). Et af Jorns modificerede malerier kan du se nederst på siden. Jorn brugte også teknikken sammen med Debord i deres to fælles kunstbøger Fin de Copenhague og Mémoires.

Strid om maleriet

Holdningen til billedmediet var et stridspunkt i Situationistisk Internationale. Debord, bevægelsens teoretiske hovedfigur, forkastede billedkunsten og især maleriet, som han mente let kunne gøres til en vare. Men Jorn ikke ville opgive at male.

Da Jorn på samme tid oplevede en stigende kunstnerisk og økonomisk succes, som var svær at forene med situationisternes kritiske projekt, trådte han ud af Situationistisk Internationale i 1961. Alle forbindelser ophørte dog ikke, og Jorn blev ved med at støtte situationisterne økonomisk.

Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Asger Jorn, Den foruroligende ælling, 1959. Museum Jorn, Silkeborg.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, Den foruroligende ælling, 1959. Museum Jorn, Silkeborg.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo