Udstillinger
Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk. Asger Jorn, Forestillet skulptur, 1972. Fænø Gods.

© Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, Forestillet skulptur, 1972. Fænø Gods.

1963-1972: Fleksible former

I de sidste ti år af Jorns liv arbejdede han med mere fleksible former, og i hans malerier løb farverne samtidig friere end tidligere.

Jorns malerier blev i hans sidste ti leveår præget af en særlig farveintensitet og virtuositet i udførslen. Farven løb friere og dannede nærmest psykedeliske formationer.

Fra maxistisk dialektik til triolektik

De flydende former kan ses som sidestykke til Jorns teoretiske tænkning, hvor de faste strukturer, der havde præget hans tidligere tanker, blev afløst af en større fleksibilitet: Marxismens dialektiske logik, hvor der foregår en dynamisk udveksling mellem to modsatrettede påstande, blev nu erstattet af hans egen komplekse og dynamiske model, som han kaldte triolektik.

Triolektisk model fra Signes gravés sur les églises de L'Eure et du Calvados (Tegn indgraveret på kirker i Eure og Calvados). Borgens Forlag, København 1964.

© Triolektisk model fra Signes gravés sur les églises de L'Eure et du Calvados (Tegn indgraveret på kirker i Eure og Calvados). Borgens Forlag, København 1964. Klik på billedet for at se det i stort format.

Triolektikkens tre kræfter

Triolektikken kan fx forstås som relationen mellem tre tænkemåder - en objektiv funderet videnskabelig tænkning, en subjektiv og kunstnerisk ønsketænkning og en begrebsopbyggende filosofisk tænkning.

Selvom de tre tankesystemer er indbyrdes modstridende, er der ifølge Jorn behov for dem alle tre for at kunne beskrive verden. Jorn mente, at der i stort set alle fænomener i verden findes tre modsatrettede kræfter eller sandheder.

Læs om Jorns triolektiske fodbold

Flertydighed og kreativitet

I Jorns sene værker blev titlerne stadig mere poetiske: 

"Jeg mener, at et billedes værdi netop er muligheden for at knytte det enkelte billede til mangfoldige fortolkninger (...) Det er derfor jeg bruger titlerne på en meget skødesløs måde og samtidig passer på ikke at præcisere for meget." 

Flertydigheden var for Jorn en vigtig kunstnerisk strategi: Det gjaldt om at nedbryde skellet mellem kunstnerens kreative handling og beskuerens passive tilegnelse og i stedet lade beskuerens egen kreativitet komme i spil.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster