Udstillinger

1960-80

John Davidsen (1944-2007), Twister, 1964.

© John Davidsen (1944-2007), Twister, 1964.

1960’erne var præget af internationale storpolitiske kriser som opførelsen af Berlinmuren, Cuba-krisen og Vietnamkrigen.

Det spændte forhold mellem den totalitære kommunisme og de kapitalistiske landes liberale og sociale demokrati fandt modsvar i en bølge af sociale oprørsbevægelser som fx studenteroprøret, hippiebevægelsen og kvindebevægelsen, der rokkede ved de hidtidige autoritære strukturer.

Paul Gernes (1925-1996), Uden titel, 1968-1969

© Paul Gernes (1925-1996), Uden titel, 1968-1969

På den kulturelle front var der skred i grænserne mellem kunsten og populærkulturen. Kunstnerne udfordrede gængse opfattelser af kunstner og værk og satte fokus på den samtidige virkelighed. Banale dagligdags genstande og billeder blev sammen med brugen af industrielle materialer og nye medier som foto og film del af kunstens vokabular.

Kunstneriske bevægelser som situationismen og fluxus stillede spørgsmålstegn ved kunstens autonomi, og i 1961 blev Eks-skolen oprettet for at formulere et alternativ til kunstakademiet. Her arbejdede bl.a. Paul Gernes, Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard kollektivt med værker, udstillinger, happenings og film. Kirsten Justesen, Ursula Reuter Christiansen, Jytte Rex og andre kvindelige kunstnere udvidede fra slutningen af 1960’erne det kunstneriske register med et kønspolitisk blik på hverdagssituationer og kvinders samfundsmæssige og biologiske vilkår. Internationalt orienterede man sig mod USA.

Blandt pejlemærkerne var popkunsten og fra den sene del af 1960’erne minimalismen med dens serielle og systemiske strukturer som hos Robert Smithson og konceptkunstens afmaterialiserede, sprogbaserede værker som hos Lawrence Weiner.

Bjørn Nørgaard (1947- ), Objekter fra "Hesteofringen", 1970

© Bjørn Nørgaard (1947- ), Objekter fra "Hesteofringen", 1970

© Kirsten Justesen og Jytte Rex, Tornerose var et vakkert barn, 1971

Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster