Udstillinger

Sal 223-224

Det Moderne Gennembrud I-II

Dansk og Nordisk Kunst 1870-1900

P.S. Krøyer,  Fra Burmeister og Wains jernstøberi, 1885

Erik Henningsen,  Sat ud, 1892

Arbejdsliv og intimsfære, kvindefrigørelse og underholdningsindustri, urbanisering og arbejderbevægelse. Begreber, som er nært knyttet til skabelsen af det moderne Danmark. Fra bonde- og landbrugsland bevægede Danmark sig mod industri og bykultur. Intellektuelt og mentalt erstattede troen på videnskaben den gamle verdens religiøse livstolkning.

Anna Ancher,  En begravelse, 1891

Inspiration udefra

De kvindelige kunstnere markerede sig i højere grad. Som deres mandlige kolleger skildrede de motiver fra arbejds- og familielivet, men tonen var anderledes. Mere lavmælt og nøgtern i forhold til den heroisering man kan møde hos Peder Severin Krøyer og Michael Ancher. Nye motiver fra det moderne liv i storbyen og kunstnernes intimsfære dominerede udstillingerne. Med inspiration fra Paris blev lyset og farven intensiveret og kunstnere som Theodor Philipsen og Anna Ancher nærmede sig den franske impressionisme.

Michael Ancher,  Redningsbåden køres gennem klitterne, 1883

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster