Udstillinger

Sal 201D

Italien 1600-1700
Det bevægede menneske

Salvator Rosa, Diogenes, der bortkaster sin skål, 1651.

Salvator Rosa, Diogenes, der bortkaster sin skål, 1651.

Begrebet "bevægelse" er centralt for barokken.

Det gælder skildringen af bevægelse i tid og rum, den følelsesmæssige bevægelse hos billedverdenens aktører og den bevægelse, betragteren hensættes i gennem mødet med kunstværket.

Begreber fra Cicero og retorikken
Det bevægede og det bevægende var begreber, som kunsten lånte fra retorikken.

At behage, at belære, at bevæge, var det trefoldige mål, som den antikke forfatter Cicero formulerede som ledetråd for den orator eller taler, der ønskede at nå sit publikum.

Dette blev overtaget og gjort anvendeligt som værktøj for billedkunsten. Malere fra Napoli, som Salvator Rosa og Girolamo Troppa, var mestre i at engagere betragteren i en billedverden fuld af lidelse, mystik og uhygge.

På samme tid malede Salvator Rosas gode ven, florentineren Carlo Dolci, helt anderledes sødmefyldte fortolkninger af det bevægede menneske.

Carlo Dolci, Skt. Andreas Apostlen.

Carlo Dolci, Skt. Andreas Apostlen.

Senest opdateret: 10.sep.2014
Sideansvarlig: Webmaster