Udstillinger

Sal 208B

Nordeuropa 1650-1750
En glemt generation

Charles Emanuel Biset, Tric-trac-spillerne.

Charles Emanuel Biset, Tric-trac-spillerne.

I sal 208B fokuseres på den generation, der kom efter Rembrandt og Rubens i Nordeuropa. En generation, der tidligere er blevet en smule overset eller ganske simpelt ikke regnet for noget særligt.

Gérard de Lairesse
En af disse glemte kunstnere er den flamske maler og kunstteoretiker, Gérard de Lairesse.

Cornelis Norbertus Gijsbrechts, Et åbent kunstkammerskab med Herkules-gruppe og andre kunstkammergenstande, 1670.

Cornelis Norbertus Gijsbrechts, Et åbent kunstkammerskab med Herkules-gruppe og andre kunstkammergenstande, 1670.

Gennem sine teoretiske skrifter gjorde han sig til talsmand for kunst, der vendte sig væk fra det dagligdags realistiske og mod en ophøjet kunst, der havde antikken som forbillede.

Lairesses forbilleder var Poussin (se sal 208A) og Le Brun. Han kiggede mod Frankrig og ikke mod den nationale hollandske kunst.

Cornelis Norbertus Gijsbrechts
I salen vises også stilleben og statuetter fra samme periode.

Den flamske maler Gijsbrechts er repræsenteret, da han i høj grad var en del af den glemte generation. Først i 1960’erne blev museets store samling af ham genopdaget.

Franz Rösel von Rosenhof, Paradisets have før syndefaldet, 1690 eller 1695.

Franz Rösel von Rosenhof, Paradisets have før syndefaldet, 1690 eller 1695.

Franz Rösel von Rosenhof, Jorden efter syndefaldet, 1690.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster