Hieroglyffer – symbolismens tegninger 1890-1910

I udstillingen dykker vi ned under overfladen og undersøger den indre virkelighed. Oplev værker fra en tid, hvor symbolikken i kunsten blomstrede, og kunstnerne stillede skarpt på ånd, sjæl og form.

Med blikket rettet mod sjælen og det indre liv fandt kunstnere som J.F. Willumsen, Johannes Holbek og Jens Lund i slutningen af 1800-tallet et nyt sprog for billedkunsten. Forårets særudstilling stiller skarpt på symbolismen og udforsker tegningens betydning i dansk kunst i denne periode.

Oplev værker fra en tid i dansk kunst, hvor symbolikken blomstrede, og kunstnerne stillede skarpt på ånd, sjæl og form i deres værker. Udforsk drømme og syner, der har taget former som snørklede træer og blomster, sammenslyngede figurer og gravide kvinder.

Opgør med en kunstnerisk blindgyde
I slutningen af 1800-tallet får en gruppe danske kunstnere nok af naturalismens stræben efter at gengive virkeligheden objektivt og neutralt. Nogle kunstnere mener oven i købet, at naturalismen er udtryk for en kunstnerisk blindgyde. 

Som modsvar vender de blikket mod det indre liv, følelser og tanker, og symbolismen i dansk kunst finder sit udtryk i både dekorative, mystiske og gådefulde sjælebilleder. Der bliver også lagt stor vægt på selve formen, og tegning kommer til at stå centralt i opgøret med naturalismen.

Praktisk information

Udstillingsperiode:
19. april - 12. august 2018

Åbningstider
Tirsdag-søndag kl. 11-17
Onsdag kl. 11-20
Mandag lukket

Dagsbillet
Voksen: 110 kr.
Ung (u. 30): 85 kr.
Barn (u. 18): Fri entré
1 voksen + 1 barn: 90 kr.
Årskort: Fri entré

Se alle priser


Årskort til SMK
Få adgang til et helt års kunstoplevelser med et årskort

J.F. Willumsen, Frugtbarhed, 1891. SMK

Et nyt sprog for billedkunsten

Den Frie Udstilling er stedet, hvor symbolisterne kan få udstillet deres værker i slutningen af 1800-tallet. Ved åbningen i 1891 viste J.F. Willumsen raderingen Frugtbarhed, som du kan se ovenfor. Den vakte stor skandale. Det bevidst simple billede virkede meget uskønt, groft udført og adskilte sig radikalt fra det, man var vant til se.

På billedet står der oversat fra fransk: ”Den gamle kunst har sit gamle sprog, som verden lidt efter lidt har lært at forstå. En ny kunst har et nyskabt sprog, som verden må lære, før den kan forstå det.”

Karikaturens forvrængning

Med det nye billedsprog efterlader flere af de danske symbolister sig spor i det danske kunstnermiljø. Blandt dem er Johannes Holbek, der er tidens idealist og vrede unge mand. 

Han arbejder som satiretegner for bl.a. Politiken, og hans streg er vild og kompromisløs. Han beundres af bl.a. Storm P. og langt senere af Asger Jorn og bliver i 1980’erne genopdaget af punkens lyrikere og forfattere.

Nedenfor kan du se to af hans grafiske værker. Klik på dem for at forstørre.

Johannes Holbek, The barber, 1901. The Royal Collection of Graphic Art, SMK

http://www.smk.dk/udforsk-kunsten/samlingerne/700-aars-kunst-og-kunsthistorie/om-kobberstiksamlingen/

Kobberstiksamlingen

Udstillingen viser værker fra Den Kongelige Kobberstiksamling, malerier fra SMK samt indlånt keramik og indlån af tegninger.


Tak for støtte af Den Kongelige Kobberstiksamlings udstillinger.

Johannes Holbek, Allegretto, 1899. Museum Jorn. © Donation Jorn, Silkeborg