Laura Lima, Den nøgne magiker, 2015. Installationsfoto.

Udstillingsperiode: 4. juni 2015 18. oktober 2015
Gratis entré

En magiker flytter ind

Loppefund, stof, instrumenter, bøger, skrammel og dingenoter fra nær og fjern udgjorde den totalinstallation, som Laura Lima havde bygget op i x-rummet på SMK. De sammenhobede ting og materialer formede et kaotisk værksted og hjemlige rum som køkken og soveværelse. Publikum kunne frit bevæge sig rundt og gå på oplevelse i det sære univers.

I værkstedet huserede 'Den nøgne magiker', der under hele udstillingen skabte nye ting og sager og forandring ud af materialerne i værkstedet. Magikeren var iført et jakkesæt med afklippede ærmer, og tilførte udstillingen et uforudsigeligt element.

Siden midten af halvfemserne har Laura Lima konstrueret situationer, hvor levende ting (mennesker, dyr og planter) indgår i uventede relationer med forskellige typer af rum og genstande. På den måde udfordrer hun vedtagne forestillinger om, hvad fx ’performance’ og ’installation’ er.

I Laura Lima – Den nøgne magiker satte hun spørgsmålstegn ved de forventninger, vi har til verden omkring os. Hun udforskede, hvordan vores adfærd og handlemønstre påvirker andre og vores fælles hverdag. Laura Lima – Den nøgne magiker fortalte også om kunsten og den kunstneriske proces som et slags alkymistisk værksted, hvor noget skabes ud af nærmest ingenting.

Udstillingen Laura Lima – Den nøgne magiker var den brasilianske kunstner Laura Limas første soloudstilling i Danmark.

Hent folderen om udstillingen som pdf

www.obel.com/


x-rummet er støttet af
Det Obelske Familiefond.


x-rummet


x-rummet er SMK's eksperimenterende scene for samtidskunst og har eksisteret siden 2001. Gratis adgang

Fra 2013-2016 vil x-rummet årligt vise to udstillinger med kunstnere, der udforsker og udvider aspekter af museets klassiske praksisser: fx det at samle, ordne og præsentere genstande og måder at skrive kunsthistorie på.

Den nøgne magiker

af Bernardo Ortiz


Tænk på Den nøgne magiker som et billede. Det lyder måske selvmodsigende. Den nøgne magiker er trods alt den slags kunstværk, hvor vi går ind og vandrer omkring i et rum fyldt med sager, der er på samme tid velkendte og fremmedartede. Det er denne uhyggelighed, som er nøglen til værket; men det vender vi tilbage til. Denne oplevelse af at gå-ind-i er fuldstændig forskellig fra at se et billede. Alligevel har kunstneren i forskellige interviews insisteret på at meget af hendes kunst er "billeder": "Jeg tænker på mine værker som 'billeder' hvori ting, mennesker, dyr eller planter, alt sammen, har den samme vægt." Så lad os bare som et forsøg overveje muligheden for at se dette som et billede. Men hvordan er det helt nøjagtigt, at man ser på et billede? Helt grundlæggende implicerer det at kigge på et billede, at man etablerer en distance, som adskiller beskueren fra billedet. Hvis Den Nøgne Magiker var sat i ramme som en installation eller en performance eller endda et beskuerinddragende værk, ville denne distance være udvisket. Installation, performance og beskuerinddragelse er trods alt kunstformer, der sigter mod at fjerne adskillelsen af værk og betragter. Men i Lima's værk er denne adskillelse nøglen: den må bevares. Beskueren føler sig på samme tid fjernt fra og inde i magikerens værksted. Meget lig følelsen af at besøge nogens hus for første gang og du er usikker på, hvor meget du skal kigge på, hvor meget du skal interagere. Magikeren er der og anerkender indimellem din tilstedeværelse, men han underholder ikke, han er der ikke for dig. Kunstneren skaber en situation, hvor du er konfronteret med dine egne (sociale) grænser. Dette er det modsatte af, hvad vi normalt forventer fra installation, performance og beskuerinddragende kunst. Så på en måde er denne idé om billedet bare en måde at etablere betingelserne – grammatikken, om du vil – for dette værk. Og det er fascinerende at noget så indbydende, indimellem endda direkte hyggeligt, gør dig bevidst om din akavethed, som ikke er andet end den rene og skære følelse af uhygge. Beskueren oplevelser sig selv som en ubuden gæst.

Om kunstneren Laura Lima

Laura Lima er født 1971 i Brasilien. Hun bor og arbejder i Rio de Janeiro, hvor hun er uddannet inden for både filosofi og billedkunst. I 2003 var Lima med til at stifte det Rio de Janeiro-baserede udstillingssted for samtidskunst A Gentil Carioca, som hun stadig er med til at drive. Hun har deltaget med sine egne kunstneriske projekter i en lang række gruppeudstillinger og har haft solopræsentationer på flere store museer og institutioner i såvel Nord- og Sydamerika som Europa, blandt andet på MUAC, Mexico City, Museo de Arte Moderno, Buenos Aires; Bonnefantenmuseum, Maastricht; Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brasilien og Chapter Art Center, Cardiff, Wales.


Værket The nøgne magiker
Værket The nøgne magiker er blevet præsenteret i andre versioner på Casa FranÇa i Rio de Janeiro i 2011, på Migros Museum für Gegenwartskunst i Zurich i 2013 og på Bonniers Konsthall i Stockholm i 2014. Hver gang projektet vises, rejser objekter og materialer fra de tidligere versioner med, samtidig med at der indsamles flere materialer på den nye lokalitet.

I 2014 modtog Laura Lima den prestigefyldte hollandske kunstpris The Bonnefanten Award for Contemporary Art 2014.



Udstillingen blev produceret
i samarbejde med
Bonniers Konsthall, Stockholm og Migros Museum für
Gegenwartskunst, Zurich