Udstillinger

Se værker


Jørgen Haugen Sørensen, Et selvforskyldt mirakel venter på et nyt, 2007

Denne kæmpemæssige fede gris er, ifølge Haugen Sørensen, et billede på den tid, vi lever i. Vi har som grisen selv sølet os til, og ligesom den ligger vi i vores eget lort. Vi skaber dermed selv de situationer, vi befinder os i, og vi venter konstant på, at nye mirakler skal indtræffe. Svin er på den anden side noget af det uskyldigste, der findes, hvilket glasurens hvide farve er med til at understrege. I denne modsætningsfyldte og humoristiske karikatur på mennesket kommer grisen til at fremstå både ynkelig og selvtilfreds, og man ved ikke rigtig, om man skal grine ... eller græde.

Jørgen Haugen Sørensen, Den underste himmel, eller som at holde havet tilbage med en kost, 2002

Relieffet er en skildring af menneskets undergang og brutalitet. Den nederste del udgør et fortættet hav af forvredne menneskekroppe. Fortvivlede, angstfulde og lidende mennesker på flugt styrtes til jorden af gylden ildregn fra himlen. De fleste bøjer sig forover, idet de beskytter ansigterne med hænderne og venter på deres skæbne, der er lige så umulig at undgå som det at holde havet tilbage med en kost. En dommedagsvision over menneskets eksistens.

Jørgen Haugen Sørensen Jeg mener jeg ser, 1998

Forvredne menneskekroppe, hoveder og kropsdele er placeret på kolde jernskinner på rad og række, som var de i et lighus ventende på at komme ind i krematorieovnens flammer. Deres sønderlemmede kroppe og de udviskede ansigter vidner om en ufredelig død og spreder rædsel omkring sig. Det firkantede hul i kroppene er inspireret af muslimske begravelsessteder i Tyrkiet, hvor pladen hen over kisten er blottet med et hul, så regnen kan sive ned i den dødes hjerte.

Jørgen Haugen Sørensen, Thats why they call them dogs, 2002-2004

I dette kaotiske hundelandskab forenes kamp og kopulation, drift og aggression. Alt kulminerer i et nådesløst hundeslagsmål. De forvredne hundekroppe er stærkt psykologisk skildret med individuelle udtryk. Nogle er stærke, nogle er sårede og bange, nogle holdes udenfor, nogle er dræbt, mens andre parrer sig - alle er påvirket af at være til stede i gruppen. Ligesom mennesket har hundene hver deres rolle i livets barske spil.

Jørgen Haugen Sørensen, Mens vi venter, 2007

I Mens vi venter danser den fede nøgne mand kinddans med Døden. Med en stærk fremstrakt fod og en knokkelhånd i fast greb om den fedes ene balde fører Døden an i en grotesk og munter tangolignende dans. Selv siger Haugen Sørensen, at han har taget hul på sin sidste livsalder i et evigt kapløb med tiden og har Døden som makker. Midt i alvoren banker galgenhumoren på. Den nøgne mands lidet flatterende skikkelse og lalleglade opførsel giver samtidig et anstrøg af ubehjælpsomhed og naivitet.

Jørgen Haugen Sørensen, Før og lidt efter, 2005

Ytringsfrihed er omdrejningspunktet i dette relief, der viser den fordømte menneskehed i al sin gru. De fortabte og skitseagtige menneskeskikkelser står ventende, skubbende, blindt følgende hinanden ud over afgrundens rand. Nogle sidder, mens andre ligger bagbundne. Alle med tilhyllede og smadrede ansigter, hvorfra blodet vælder ud. Det er fanger til eller på vej fra tortur eller på vej til den forløsende henrettelse. Mennesker, som vi hver dag ser i medierne rundt omkring fra verdens krigsskuepladser og flygtningelejre. Det er frie mennesker, der har talt magtherrer imod og er gjort stumme for altid.

Jørgen Haugen Sørensen, Blomster som hoveder, 2006

En af væggene i Skulpturgaden prydes af værket Blomster som hoveder. Værket består af 28 abstrakte lerfigurer, der alle er bemalet med klare farver på undersiden.

Denne poetiske og asymmetriske ’klatrevæg’ står i fin kontrast til museets stilrene arkitektur. Ved nærmere studium viser lerfigurerne sig ikke at være ’blomster’, men hoveder forvredet i smerte, som var de netop revet af menneskekroppe med blodet dryppende i en sand farvesymfoni. Med ét får titlen og værket en helt anden dimension. Fra at være poetisk og smukt bliver værket ladet med en makaber betydning, der kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på beskueren.

Denne kollision af modsatrettede følelser er typisk for Haugen Sørensen. For ham skal værket ikke blot have en æstetisk funktion, men pege ud i samfundet og gribe fat i samtidens problemer og krige.

Jørgen Haugen Sørensen, Dumhedens mor, 2006

Dumhedens mor er en humoristisk karikatur af menneskets evne til at begå de samme fejl og dumheder igen og igen. Den organiske og amorfe skulptur er en stor gravid, hudfarvet mave i færd med at føde endnu en dumhed. Titlen og skulpturen er begge komiske. Måske smiler man indeni og tænker på de gange, man selv har været medlem af dumhedernes klub. Med titlen in mente er det vanskeligt at forestille sig, at børn fødes dumme eller onde. Børn må som udgangspunkt være uskyldige individer.

Skulpturen kan derfor være en kommentar til, at voksne mennesker har et stort ansvar for at præge deres børn i en positiv retning, og ikke mindst en understregning vigtigheden af, at man bør tage ved lære af sine gentagne fejl.

Jørgen Haugen Sørensen, Helt helt, 2001

Haugen Sørensen har lavet en række bemalede skulpturer, hvor han udfordrer den klassiske billedhuggertradition med både humor og gru. Helt helt hører til denne genre. Skulpturen er et fornøjeligt indslag på udstillingen med den blåmalede torso med røde prikker, det visne træ, der gror ud af ansigtet, og den røde kugle, der hænger i træet.

Ligesom så mange andre af Haugen Sørensens skulpturer rummer Helt helt modsætninger både i titel og værk. Torsoen er viril og potent. Skulpturen er en helt, og har, som en klassisk torso, hverken arme eller ben. Dog er den blevet frataget evnen til at se og tale. Den eneste måde, torsoen kan kommunikere på, er gennem kødets lyster. Skulpturen er finurlig, men også tankevækkende. Hvad er en helt? Hvad betyder de røde prikker? Hvorfor gror der et vissent træ ud af ansigtet på ham? Hvad symboliserer den røde glaskugle på det visne træ?

Tilbage til Jørgen Haugen Sørensen: "Mens vi venter"

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster