Udstillinger

"Nederlandske landskabstegninger" 6. oktober 2007 - 24. februar 2008

Der var fokus på landskabet i billedkunsten på Statens Museum for Kunst i efteråret 2007. Fra museets Kobberstiksamling blev de bedste tegninger og raderinger af nederlandske landskaber fra 1600-tallet vist i to sale. Perioden er en af de mest skelsættende i den vestlige landskabskunsts historie.

Rembrandt van Rijn, Landskab med tre træer, 1643

Rembrandt van Rijn, Landskab med tre træer, 1643

Den nederlandske naturalisme
Det nederlandske landskab blev etableret som selvstændigt motiv kort efter 1600. Naturligvis havde landskabskunstnere allerede længe før da nedfældet deres omgivelser i tegnede skitser, men før 1600-tallet idealiserede kunstnerne altid virkelighedens fremtrædelsesformer i deres færdige kunstværker. Man udvalgte de smukkeste motiver blandt skitserne, men slettede virkelighedens små skavanker, sådan at de færdige kunstværker blev billeder på dét, man anså som naturens ideale tilstand.

Det lokale landskab som motiv
Dette ændrede sig i Den Nederlandske Republik kort efter 1600, hvor et nyt naturideal slog igennem. På det tidspunkt vandt den tanke indpas, at det ikke var kunstnerens opgave at perfektionere naturen, men i stedet at opsøge det tilfældige eller særegne ved virkelighedens konkrete udseende, og skildre det på en slående måde. Naturalisterne forholdte sig derfor selektivt, når de udvalgte deres motiver, og samtidig iscenesatte de landskabet ud fra veletablerede billedtraditioner, populære landskabstemaer fra især digterkunsten eller bare i overensstemmelse med samtidens gængse forestilling om landlivet. Disse tematiske og æstetiske aspekter af naturalismen præsenteres i hver af udstillingens to sale.

Tegningen i hovedrollen
Tegnekunsten spiller en hovedrolle for naturalisterne. I 1600-tallet blev næsten alle naturstudier udført i tegninger, og derfor blev det lokale landskab opfattet som en motivkreds, der var hjemmehørende i tegnekunsten. Herfra spredtes motivtypen først, ved at der i 1610’erne udkom hundredvis af raderinger efter landskabstegninger, og i 1620’erne blev det lokale landskab endelig populært i malerkunsten.

Udstillingen fandt sted i sal 301 og 302

Sal 301
Sal 302

Albert Cuyps, En vindmølle og en gård på en eng, 1641

Albert Cuyps, En vindmølle og en gård på en eng, 1641

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo