Udstillinger

Nederlandske landskabstegninger - sal 301

Denne sal viste værker under overskrifterne "Det naturalistiske landskabs temaer" og "Betydningsbærende stiludtryk"

Det naturalistiske landskabs temaer
I deres landskaber tog naturalisterne fat om forskellige temaer, som var velkendte og meningsfulde for deres publikum. Ofte var de hentet fra digterkunsten, som siden antikken havde beskæftiget sig med landskabet som stedet for fornøjelse og kærlighed; men også historiske begivenheder, byboernes rekreative brug af landskabet og endda kunstteoretiske diskussioner over forholdet mellem kunst og virkelighed blev tematiseret i landskaberne. Nogle af de mest populære tematikker præsenteres i denne del af udstillingen.

Abraham Bloemaert (1566-1651), Et bondehus mellem ruiner, 1650

Abraham Bloemaert (1566-1651), Et bondehus mellem ruiner, 1650

Værket af Bloemart ovenfor viser en en mand, der ligger uvirksom hen foran en ruin af et bondehus og er ment som en visualisering af forestillingen om det simple landlivs idyl.

Betydningsbærende stiludtryk
Naturalisterne udviklede en tegnestil, der giver indtryk af, at landskabet er afbildet direkte og neutralt. Men inden for denne overordnede stil kunne de vælge forskellige stiludtryk. Der var imidlertid en forventning om, at der var en overensstemmelse mellem motivkreds og stiludtryk, så et ophøjet motiv blev udtrykt i en idealiserende stil, mens jævne motiver, såsom det lokale landskab, skulle afbildes i en tilsvarende simpel og realistisk stil.

Den stil, naturalisterne tegnede i, blev set som nært knyttet til renæssancekunstneren Pieter Bruegel (1525-1569), og deres stilvalg kan forstås som en måde at sikre, at værkerne blev forstået i relation til Bruegels store bedrift inden for landskabskunsten.

Claes Jansz Visscher, En trækbro, i baggrunden, Amsterdams Sint Anthoniespoort, ca. 1615

Claes Jansz Visscher, En trækbro, i baggrunden, Amsterdams Sint Anthoniespoort, ca. 1615

I Visschers værk ovenfor er en lille vippebro omdrejningspunktet for det tilfældige møde mellem en vandringsmand og en lille sejlbåd, som snart vil krydse hinandens veje. Broen ses en smule nedefra, som om beskueren sidder i en båd og betragter den lille hverdagsscene. Oplevelsen af spontanitet forstærkes yderligere af den simple tegnestil.

Claes Jansz Visscher var en pioner blandt de kunstnere, der kort efter 1600 gjorde det til deres kunstneriske projekt at imitere virkeligheden.

Gå til forsiden for Nederlandske landskabstegninger

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster