Udstillinger

Nederlandske landskabstegninger - sal 302

Denne sal viser værker under overskrifterne "Naturalismens æstetik" og "Sortkridt".

Naturalismens æstetik
Selvom naturalisterne forholdt sig til virkeligheden og imiterede dens udseende, er deres kunstværker i høj grad også skabt i dialog med de diskussioner og æstetiske idealer, der var aktuelle i samtiden. Det vigtigste af disse idealer kom til udtryk i begrebet schilderachtig, malerisk. Begrebet indeholder den tanke, at nogle dele af virkeligheden er bedre egnet som motiv for kunsten end andre, fordi de i deres kuriøse fremtræden er karakteristiske for naturen. Denne del af udstillingen ser nærmere på nogle af naturalisternes æstetiske idealer, og på den måde hvorpå disse idealer styrede naturalisternes forhold til det lokale landskab.

Rembrandt van Rijn, Landskab med tre træer, 1643

Rembrandt van Rijn, Landskab med tre træer, 1643

Sortkridt
Naturalisternes foretrukne tegnemiddel var sortkridtet. Da man kan graduere dets tone, gjorde kridtet det muligt for kunstnerne at skabe en sammenhængende lysvirkning i landskaberne ved at antyde lysets omskiftelighed og luftens atmosfære og derved forstærke tegningernes overbevisningskraft. Denne mulighed udnyttede kunstnerne fuldt ud, og det er karakteristisk for deres tegnemåde, at kridtet bruges til at beskrive lysets spil på overfladerne, frem for til at skabe klart definerede linjer og konturer.

Albert Cuyps, En vindmølle og en gård på en eng, 1641

Albert Cuyps, En vindmølle og en gård på en eng, 1641


Gå til forsiden for Nederlandske landskabstegninger

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster