Udstillinger
Ramme: Dansk, 1891. Mahogni i rektangulær monumental tempelform. Maleri: Harald Slott-Møller, Dansk landskab, 1891.

Ramme: Dansk, 1891. Mahogni i rektangulær monumental tempelform. Maleri: Harald Slott-Møller, Dansk landskab, 1891.

Kunstnerrammer

KUNSTNERRAMMER 1880-1920

Reaktion mod industrialiseringen
Industrialiseringen (1850-1950) fik også betydning for rammefaget, hvor billigere materialer og maskiner langsomt overtog rammemagerens rolle.

Flere kunstnere reagerede mod teknik og industri ved at vælge ældre rammer eller ved selv at udforme rammer til deres malerier, og rammens betydning for kunstværket blev ivrigt diskuteret af kunstnerne.

Agnes Slott-Møller var i slutningen af 1800-tallet en af de første til at følge udenlandske kunstnerkollegers eksempel og selv udforme spektakulære rammer, der lod maleriets fortælling fortsætte ud over rammen.

Harald Slott-Møller og J.F. Willumsen fulgte snart efter og lod maleri og ramme integrere, som i middelalderen. Rammen var for disse kunstnere ikke blot et appendiks eller en afslutning, men en del af værkets symbolik.

Rammen: Italiensk renæssance, midt 1500-tal. Maleri: Henri Matisse, Interiør med violin, 1918. © Succession H. Matisse/billedkunst.dk

Rammen: Italiensk renæssance, midt 1500-tal. Kassette-ramme. 3-delt med stiliserede elementer, såsom bølger, frugter m.m.. Kraftigt patineret i hjørnerne med sort af kunstneren. Forgyldt og skåret. Maleri: Henri Matisse, Interiør med violin, 1918. © Succession H. Matisse/billedkunst.dk

Ældre rammer til moderne kunst
Uden for Danmark begyndte impressionisterne at genbruge rammer fra 1600- og 1700-tallet til deres malerier, der på dette tidspunkt var billigere.

I starten af 1900-tallet fulgte Henri Matisse trop og benyttede rammer fra 1500- og 1600-tallet. Altså renæssance- og barokrammer. De blev indkøbt af Matisse og hans gallerist hos marskandisere.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster