Udstillinger
Grafik som medie

I Haarlem blev trykkekunsten til mere end bare kopiering. Grafikken blev en kunstart i sig selv, der satte den hollandske by på verdenskortet.

Grafikken etablerer sig som en selvstændig kunstform omkring 1500 med Martin Schongauer, Albrecht Dürer og Lucas van Leyden i spidsen. I løbet af 1500-tallet bliver udgivelsen af grafik professionaliseret, og nogle få men store trykforlag begynder at dominere markedet. I Nederlandene er de antwerpenske forlag altdominerende, indtil Goltzius i 1582 etablerer sit trykforlag i Haarlem og bryder dette monopol.

Kobberstikkeren som fortolkningskunstner
I de store forlag systematiseres udgivelsen af grafik, og kobberstikkeren bliver nu en specialist, der hyres til at udfærdige kobberstik efter andre kunstneres kompositioner, men som sjældent skaber sine egne kompositioner. På den måde udvikler grafikeren sit til en fortolkningskunstner, som skal være i stand til at fortolke andre kunstneres stil og oversætte dette til et grafisk udtryk. Derfor bliver det endelige værk både et eksempel på den skabende kunstners evner og på grafikkens tekniske udførelse. Som noget ret unikt var Hendrick Goltzius imidlertid også skabende kunstner af internationalt format.

En beskrivelse af Pietà

Klik på billedet for at se det i større format.

Udstillingen ”Det kunstfærdige billede - Haarlem manieristerne” satte fokus på forholdet mellem kobberstik, der gengiver andre kunstneres værker og kobberstikkernes opfindelse af nye kunstværker. Når Goltzius laver en Pietá, som Dürer ville have gjort det, viser han, at man ved hjælp af kobberstik kunne få indsigt i de store mestres kunst og dermed løfte sin egen kunst til deres niveau.

Evner og teknik
De grafiske udgivelser systematiseres, og berømte kunstnere udtænker en komposition, som en kobberstikker oversætter til grafik. På den måde bliver grafikeren en fortolkningskunstner, som skal oversætte en anden mesters arbejde til et grafisk udtryk. Derfor bliver det endelige værk både et eksempel på den skabene kunstners evner og på grafikkens tekniske udførelse.

Udstillingen i Kobberstiksamlingen satte fokus på den dynamiske udveksling mellem kobberstikket både som reproduktivt medie og som en selvstændig kunstform. Samtidig åbnede den op for den billedverden, der kendetegner det hollandske kunstcentrum Haarlem i slutningen af 1500-tallet.

Læs mere om Hendrick Goltzius og Haarlem-manierisme ved at klikke på de to links herunder:

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster