Udstillinger

En udansk far til dansk malerkunst

©

© Nicolai Abildgaard: Ymer dier koen Ødhumbla

”Den danske Malerkunsts Fader” kaldes Abildgaard gerne.

Men samtidig er hans værker i mange år blevet betragtet som kryptiske, manierede og ”udanske” set i lyset af de værdier, dansk kunst traditionelt tillægges: det naturtro, ligefremme og uhøjtidelige. Abildgaard er alt andet.

Historiemaleren Abildgaard
Han var historiemaler – datidens fornemste kunstneriske disciplin – og hans billeder er sprænglærde, fulde af referencer til antikkens litteratur og mytologi, Shakespeares og Holbergs skuespil, danmarkshistorien og samtidens filosofiske, religiøse og politiske debatter.

Læg dertil hans brug af poserende, stærkt udtryksfulde figurer og højstemt patos, og du har opskriften på en outsider i dansk kunst.

© Nicolai Abildgaard: Søndag. En kronet

En international kunstner
”Abildgaards kloge og kolde Intelligens-Kunst”, som kunsthistorikeren A. Røder engang har kaldt den, er dog i de seneste årtier blevet taget op til fornyet overvejelse.

I dag betragtes han som et usædvanligt internationalt indslag i dansk kunst omkring 1800.

Abildgaard har som én af ganske få danske kunstnere været genstand for international interesse – både i sin egen levetid, hvor han var højt respekteret rundt om ved de europæiske hoffer og kunstakademier, og i dag, hvor hans værker for nylig har været udstillet på Louvre i Paris og Hamburger Kunsthalle.

Tilbage til Nicolai Abildgaard: Kroppen i oprør

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster