Udstillinger

Hvorfor og hvordan?

Dramatisk redning
De tre værker hang nærmest Riddersalens indgang. Det var grunden til, at de undgik at blive flammernes bytte i modsætning til resten af salens udsmykning. Nogle af de gamle skader i lærrederne kan tænkes at stamme fra den hastige evakuering af malerierne ud af det brændende slot i 1794.

Eksempel på en skade.

Eksempel på en skade. Farven er skallet af over en gammel v-formet flænge i lærredet. Skaden stammer muligvis fra evakueringen i 1794.

Skæmmede malerier
Da værkerne indgik i udstillingen Nicolai Abildgaard. Kroppen i oprør, blev konservatorerne opmærksomme på maleriernes æstetisk set problematiske tilstand. Eftermørknede restaureringer og en gulnet fernis skæmmer billederne, ligesom flere gamle urestaurerede skader i farven og lærrederne er markante.

Ansigtsløft
Under behandlingen fjernes den misfarvede fernis og de gamle restaureringer, skader i farvelaget bliver udkittet og derefter retoucheret, så de ikke er synlige for det blotte øje.

Tekniske undersøgelser
Sideløbende, og som led i et større forskningsprojekt om Abildgaards materialebrug og teknik, vil konservatorerne også foretage en række tekniske undersøgelser af de tre værker.

Detalje af maleriet efter fjernelse af en misfarvet restaurering, som har dækket en gammel flænge i lærredet.

Detalje af maleriet efter fjernelse af en misfarvet restaurering, som har dækket en gammel flænge i lærredet.

Detalje som viser en gammel misfarvet restaurering på skulderne af den blå dragt.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo