Udstillingen Hip Hip Hurra i x-rummet

Udstillingen Hip Hip Hurra i x-rummet

Om udstillingen

Udstillingen Hip Hip Hurra i x-rummet består af syv værker, heraf seks nye, og det er Vos første solopræsentation i Danmark. Titlens festlige overskrift i sammenhæng med de udstillede værker leger bevidst med udfordringen af de mest simple definitioner på identitet og det personlige.

Mellem kollektiv historie og personlig erindring
Danh Vos dramatiske, personlige historie, det element af tilfældighed, der afgjorde hans families tilhørsforhold til Danmark, og ikke mindst spørgsmålet om, hvordan identitet påvirkes af overordnede kulturelle og politiske situationer, optager Danh Vo. Hans skulpturer består af ting, der tyst insisterende henviser til fortiden, men som samtidig peger frem mod helt nye og uventede betydninger og sammenhænge. Fragmenter fra en fortid, der som udgangspunkt er hans egen, men som viser sig at forbinde sig til en langt mere overordnet historie.

Ting som historie
I mange af sine værker har Danh Vo materialiseret elementer i Vietnams komplicerede historie og dermed samtidig forsøgt at genfinde sin egen delvis tabte kulturelle identitet. For Danh Vo afspejles den overordnede historie, med alle dens komplekse udvekslinger mellem politiske, religiøse og kulturelle forhold, i den enkeltes livshistorie. I hans værker krydses den kollektive historie med den personlige erindring – ofte helt bogstaveligt i form af de ting, som han sammensætter sine skulpturer af.

Gå til forsiden for udstillingen Hip Hip Hurra

Danh Vo, 16.06.1974, 2010. Træ fra den nu nedlagte katolske Phu Quoc kirke og bronze støbning af grene fra et træ på kirkegården. 62 x 85 x 62 cm. Foto: Anders Sune Berg

Danh Vo, 16.06.1974, 2010. Træ fra den nu nedlagte katolske Phu Quoc kirke og bronze støbning af grene fra et træ på kirkegården. 62 x 85 x 62 cm. Foto: Anders Sune Berg