Udstillinger
Hans Lützelburger (efter Mester NH), Kamp mellem bønder og nøgne mænd, 1522

Hans Lützelburger (efter Mester NH), Kamp mellem bønder og nøgne mænd, 1522.
Zoom

Fem spørgsmål til kuratoren

Hanne Kolind Poulsen er kuratoren for Træsnit - fra Dürer til Tal R. Kuratoren er den ansvarlige kunsthistoriker bag udstillingen, som udvikler udstillingen i samarbejde med en formidler, en arkitekt, konservatorer og mange flere.

Hvilket værk må jeg ikke gå glip af i udstillingen?
Hans Lützelburgers træsnit efter Mester NH’s design: Kamp mellem bønder og nøgne mænd. Det er fra 1522 – det er fuldstændig virtuost udført. Man kan næsten ikke tro, at det er snittet i træ. Det er værd at se nærmere på, især med forstørrelsesglas – eller zoom i værket her på hjemmesiden.

Hvad er særligt ved træsnit i forhold til andre tryk?
Træsnitsteknikken har en slags ekspressiv kraft indbygget i sig. Det skyldes blandt andet, at træsnit altid virker lidt 'stive', fordi det er svært at snitte kurvede linjer. Træsnit er også meget kontrastfyldte (når der er tale om sort/hvide træsnit), fordi det er svært at snitte fine linjer, der kan producere gråtoner i skraveringer. Det er denne 'stivhed' og det kontrastfyldte udtryk, der giver den karakteristiske, ekspressive effekt.

Hvor mange træsnit har vi i samlingen på museet?
Vi ved det ikke præcist, men formentlig et sted mellem 20.000 og 30.000 værker.

Hvem var Dürer, og hvem er Tal R?
Albrecht Dürer (1471-1528) var en af den tyske renæssances vigtigste kunstnere. Han levede hele sit liv i Nürnberg, men rejste to gange til Italien (i 1494-95 og 1505-07), hvor han lærte italiensk kunst at kende. Han blev en brobygger mellem tyske og italienske kunstneriske traditioner. Han var både maler og grafiker. Især hans grafik – både hans kobberstik og træsnit – fik stor indflydelse på hans samtids kunst såvel som kunsten i hele 1500-tallet.

Tal R (f. 1967), som også hedder Tal Rosenzweig, er en dansk billedkunstner, der blandt mange andre medier også arbejder med træsnit. Han dimitterede fra Kunstakademiet i København i 2000 og har udstillet internationalt. Han har blandt andet været med til at udsmykke den nye Opera i København og Kronprinseparrets palæ på Amalienborg.

Hvorfor hedder SMK's samling af værker på papir Den Kongelige Kobberstiksamling og ikke Træsnitssamlingen, når det nu er den ældste teknik?

Navnet Kobberstiksamlingen, som vi i det daglige kalder den, er temmelig misvisende, fordi samlingen indeholder meget andet end kobberstik, nemlig træsnit, raderinger, tegninger, akvareller, foto og meget mere. Det vil sige al kunst på papir. Navnet stammer fra 1835, da samlingen blev udskilt fra Det Kongelige Bibliotek og blev en selvstændig samling. Man tog navnet Den Kongelige Kobberstiksamling, dels fordi der var flest kobberstik i samlingen, dels fordi det var kongens samling (indtil Grundloven i 1848). Desuden var der ude i Europa en tradition for at kalde samlinger af kunst på papir for kobberstiksamlinger.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo