Udstillinger

Vilhelm Hammershøi, Interiør med kunstnerens staffeli, 1920

Vilhelm Hammershøi, Interiør, Frederiksberg Allé, 1900. Privateje, Storbritannien

Vilhelm Hammershøi, Stue med udsigt til svalegang, 1903. Davids Samling

At bo i maleriet

Hammershøis hjem var både atelier og motiv. Han valgte sine lejligheder ud fra om de kunne give hans malerier et sanseligt rum. Her udfoldede han sin særlige metode og sin karakteristiske farveskala med hvide, grå og sorte farver.

Vilhelm Hammershøi, De fire stuer. Interiør fra kunstnerens bolig, Strandgade 25, 1914. Ordrupgaard

Den særegne stemning
En stor del af Hammershøis produktion er interiører fra de lejligheder, han boede i gennem årene. Han brugte sine hjem som både atelier og motiv. Det var bestemt ikke tilfældige lejligheder.

Hammershøi sagde i et interview i bladet "Hjemmet" i 1909: "Rent personlig holder jeg af det Gamle, af gamle Boliger, gamle Møbler, af den ganske særegne Stemning som hviler over alt dette." 

De særlige lejligheder er valgt, fordi de skaber mulighed for at give maleriet et sanseligt rum. Rummene udgør selve maleriet, hvori figurerne indgår i forbindelser med omgivelserne som i en slags intime kammerspil.

En del af en international retning
Hammershøi er del af en international retning, hvor traditionelle motiver som interiører bliver ensbetydende med en udforskning af det maleriske rum. Kunstnerne fremhæver fænomener som lys, luft og vand i stedet for fortællinger og har opmærksomheden rettet mod, hvordan de behandler lærredet med maling.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo