Udstillinger

Om Liv og døden - for de voksne

Børn gør sig også tanker om livet og døden, men i vores del af verden er døden i dag fjern og tabuiseret og sjældent noget, vi taler med børn om.

Mødet med et kunstværk kan få os ind i andre tankebaner end de vanlige og hjælpe vores børn med at reflektere over emner, som er svære, forunderlige og udfordrende.

© Børn samlet om Eva Tind Kristensen, So, 2011. Foto: Frida Gregersen (SMK foto)

Er det for børn?
Tanker om livet og døden har optaget mange kunstnere gennem tiden. Men hvad har det med børn at gøre? En hel del! Børn gør sig nemlig også mange tanker om livet og døden.

I gamle dage var døden en mere naturlig del af livet. Gamle mennesker og dyr døde tæt på som en naturlig del af livet. Børnedødeligheden var i sig selv høj. I vores del af verden er døden i dag anderledes fjern og tabuiseret, og vi pakker ofte vores børn ind i vat.

Men er det lette og magelige børneliv hensigtsmæssigt i forhold til udviklingen af de færdigheder, der gør børn i stand til at leve et meningsfyldt voksenliv? Hvordan forbereder vi bedst børn til de benspænd, de møder i livet? Hvordan får man dem overhovedet til at stoppe op og mærke, at de lever og er til?

En del af svaret er at indgyde dem mod til at reflektere over emner, som er svære, forunderlige og udfordrende. Den refleksion hjalp udstillingen på vej – og heldigvis er vores erfaring, at børn slet ikke er så bange for at tale om døden, som de voksne er.

Denne udstilling var ligeså meget en fejring af livet, som det var en udstilling med fokus på døden. Vi ønskede med afsæt i kunsten at ruste børn til at leve livet!

Hent Liv og døden - en folder til voksne om børneudstillingen (pdf)

© Eva Tind Kristensen, So, 2011

Hvad kunne rummet?
Centralt i denne udstilling stod refleksionszonen, som man mødte til venstre for indgangen. Zonen tog afsæt i skoven, træet, som et billede på liv – og død. Arkitekturen mimede hulen, et sted man kunne være sig selv, slappe af og tænke store og små tanker.

Zonen bestod udover en enkel gennemtænkt scenografi, af lyd, film, rekvisitter, ord, bøger, spørgsmål, kort m.m. I zonen forenede vi både fysisk aktivitet og muligheden for ro og fordybelse. Formålet med zonens ”mentale gymnastik” var at kvalificere den efterfølgende dialog, vi havde om kunstværkerne.

Hvad kan kunsten?
Kunst udvikler os menneskeligt og hjælper os med at få fat i det mere flertydige. Mødet med et kunstværk kan få os ind i andre tankebaner og ud af andre spor end de vanlige.

Rum for mere?
Liv og døden udstillingen var ikke et reservat, men derimod et sted, hvor børn kunne pakke en mental rygsæk, som de efterfølgende kunne bruge, hvis de gik på opdagelse i museets øvrige samlinger af kunst.

Derfor kunne du i udstillingen tage forskellige kort, der ledte jer videre ud i museets samlinger.

© Torben Ebbesen, Seminar om det onde, 1992-93

Kortfoldere til at gå videre på opdagelse i samlingerne

Den syge pige (pdf)

Katteliv (pdf)

Legende børn (pdf)

Lysets kraft (pdf)

Med døden (pdf)


For børn

"Hvordan kommer man op i himlen?", spurgte pigen Liv en dag. Det er ikke alt de voksne ved. Men alle ved noget om livet.
Hvad kunne du opleve i udstillingen


Film

"Jeg tænker på blomster, blod og pistoler". I en lille film fortæller børn om deres opfattelse af liv og død.
Se filmen


Gæstebog

Hvordan oplevede du udstillingen? Hvilke tanker satte den i gang hos dig eller hos børnene?
Giv din mening til kende i gæstebogen

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster