Udstillinger

Matisses arbejdsmetode

I mere end fyrre år brugte Matisse gentagelse som en metode til at skærpe og udvikle sit håndværk og til at fortsætte en dialog med sine tidligere malerier.

Matisse gentog gennem hele sin karriere motiver i billedpar og -serier. Hver gentagelse har sin egen historie, men de er alle udtryk for Matisses måde at arbejde på som kunstner.

Begyndelsen på arbejdet med gentagelser

Grundlaget for Matisses arbejde med gentagelser blev allerede lagt, mens han studerede på École des Beaux-Arts i Paris. Her blev de studerende som en del af deres akademiske uddannelse sat til at kopiere malerier af de gamle mestre.

Arbejdet med at kopiere andre kunstnere blev set som en metode til grundigt at analysere et andet kunstværk. Målet var at genskabe de gamle mestres malerier så nøjagtigt som muligt. Den vellykkede kopi blev betragtet som et kunstværk i sig selv.

Stilarter med samme motiv

Matisse kopierede også værker af kunstnere fra sin egen tid. Det gjorde han for at eksperimentere med kunstnernes forskellige metoder og udtryk. Når Matisse ville undersøge to kunstneres svagheder og styrker, malede han simpelthen det samme maleri to gange: én gang i hver kunstners stilart.

Han afprøvede flere forskellige stilarter i adskillige kompositioner med præcis samme motiv: enkle opstillinger eller udsigten fra vinduet i hans atelier. Det blev indledningen til et livslangt eksperiment med billedpar og -serier, som en metode til at udforske mediets potentiale og presse grænserne for sit eget udtryk.

Talent?

Matisses inspiration fra andre kunstnere og innovative stilarter kom til udtryk i Matisses første separatudstilling i Vollards Galleri i Paris i juni 1904. Det resulterede i, at kritikerne betvivlede, hvorvidt han besad talent og originalitet. En kritiker skrev om udstillingen, at han ikke kunne finde et eneste "tegn på en kraftfuld, skabende personlighed".

Forklaringen

To år senere kom Matisse selv ind på sin "kamæleonagtige omskiftelighed" i sit første publicerede interview: "Jeg har aldrig undgået påvirkninger fra andre... Jeg tror på, at kunstnerens personlighed udvikler sig og kommer til udtryk gennem de kampe, der må udkæmpes, når den konfronteres med andre personligheder. Hvis kampen får en dødelig udgang, og personligheden bukker under, er det et spørgsmål om skæbne".

De unge kunstneres nye leder

I takt med at Matisse udviklede sin personlige udtryksform, begyndte han at opnå en vis anerkendelse. I 1905 blev han hyldet som de unge kunstneres nye leder. På trods af at hans stil blev latterliggjort af både kritikere og publikum, blev hans værker bemærket af en håndfuld indflydelsesrige samlere og kunsthandlere.

De første billedpar

Det var netop Matisses udforskningen af stil, der førte til hans første egentlige billedpar. Det skete i 1906, da Matisse to gange malede en lokal ung fisker fra Collioure i malerierne Ung Sømand I og Ung Sømand II.

Serier

Frem mod 1920’ere udviklede Matisse sine eksperimenter og arbejdede ikke længere kun med par, men malede også større serier. Hans motiver ændrede sig til opstillinger på stranden i Normandiet, beskrivelser af hans hotelværelser i Nice og orientalsk inspirerede odalisker.

Løsningen på et nyt kunstnerisk problem

I 1931 blev Matisse hædret med en vandreudstilling. Nu var kritikerne mere positivt stemte over for Matisse og hans kunst, og en af dem sagde om hans værker: "På trods af gentagelsen af motiverne... er der ingen monotoni, ethvert værk af Matisse er løsningen på et nyt kunstnerisk problem. Denne hyppige tilbagevenden til beslægtede temaer under forskellige forhold er bevis på, snarere end imod, hans rene kunstneriske originalitet og frugtbarhed".

Fotograferede værkerne i processen

Allerede tidligt i sin karriere lod Matisse sine værker fotografere på vigtige stadier i tilblivelsesprocessen. I 1930’erne genoptog han denne procedure og hyrede en fotograf til at dokumentere den ofte dramatiske forandring i hans billeder fra den ene dag til den anden. Fotografiet blev en metode til at fastholde forskellige tilstande af hvert maleri.

Den kreative proces udstillet

I 1945 blev fotografierne præsenteret på en usædvanlig udstilling udtænkt af Matisse selv og installeret i vennen Aimé Maeghts galleri i Paris. Farverige lærreder som eksempelvis Opstilling med Magnolie (1940) og Drømmen (1940) blev hængt op sammen med store sort-hvid fotografier af billedernes tidligere stadier. Matisse greb her chancen for at udstille sin arbejdsproces og gøre op med den forestilling, at han var en overfladisk maler, som arbejdede spontant.

Udstillingen på SMK var på mange måder netop inspireret af udstillingen i Paris for 67 år siden og fokuserede også på Matisses arbejdsproces.


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo