Udstillinger
Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Le Luxe II, 1907-8

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Le Luxe II, 1907-8

Le Luxe I og II

Centre Pompidou i Paris og SMK ejer to næsten identiske malerier: Le Luxe I (Paris) og Le Luxe II (København). Men ved nærmere eftersyn er de to malerier alligevel vidt forskellige. I udstillingen kunne de to malerier opleves side om side.

Le Luxe I

Le Luxe I blev sandsynligvis malet uden lange forberedelser eller væsentlige ændringer i kompositionen undervejs. Tekniske undersøgelser af billedet afslører, at det er malet med tynde lag af oliemaling, og at der kun er få spor af blyantstreger. Det betyder, at motivet blot var løst skitseret på lærredet, før Matisse begyndte at male. Farverne er påført med brede, uregelmæssige penselstrøg.

Le Luxe II

Le Luxe II har præcis samme format som Le Luxe I og et stort set identisk motiv. Le Luxe II bærer præg af et kvadratnet. Blyantsmærker langs alle lærredets kanter markerer, hvorfra linjerne skulle udgå og fortæller, hvor Matisse fastgjorde søm eller nåle og udspandt tråde, der var vendt i rødkridt for derefter med et svup mod lærredet at afsætte rette linjer.

Motivet blev herefter tegnet op med en tynd kulstreg. Før Matisse begyndte at male, foretog han dog ændringer i kompositionen. Skyen og den løbende figur blev rykket mod venstre ind over billedets midterakse. Samtidig blev den på-hug-siddende kvindes ryg krummet mere sammen, og klædet under fødderne af den stående figur blev større, så det kom til at fylde hele det nederste venstre hjørne af billedfladen.

Hurtigt og sikkert arbejde

Matisse valgte at male Le Luxe II i en tynd, vandopløselig limfarve, hvilket betød, at både kvadratnettet og den underliggende tegning stort set blev vasket væk i maleprocessen. Kun fragmenter er stadig synlige. Mediet krævede, at Matisse arbejdede hurtigt og sikkert, da limfarven tørrede hurtigt op og ikke gav mulighed for at rette, uden at den flade enstonede effekt blev ødelagt. Kun i skyen, der oprindeligt var grøn, kan man se skrab i farvelaget, før Matisse malede den over med en bleg lyserød. Som det sidste trak han konturlinjerne op med gråt.

Værkets essens

Mens Le Luxe I er karakteriseret ved skitsens umiddelbarhed, er Le Luxe II tilført den kontrol og refleksion, der kendetegner det færdige værk. Ved at afprøve to vidt forskellige tilgange på en komposition, der stort set er ens for begge malerier, kunne Matisse teste, hvordan de to tilgange formidlede den "ekspressive" dimension, der for ham var værkets essens. 

Hør om flere værker i lydguiden

Teksten er baseret på Dorthe Aagesen og Kathrine Segels artikel Revision af det akademiske maleri. I udstillingskataloget kan du læse hele artiklen og udforske mange flere af Matisses værker i de 28 artikler.

Du kan købe kataloget i museets boghandel.


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo