Udstillinger
Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Siddende nøgenmodel, 1909

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Siddende nøgenmodel, 1909

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse (1869-1954), Nøgen kvinde med hvidt klæde, 1909.

Nøgen kvinde

Matisse malede formentlig de to malerier Nøgen kvinde med hvidt klæde og Siddende nøgenmodel sideløbende med hinanden, men han blev aldrig færdig med det sidstnævnte. Malerierne kunne ses ved siden af hinanden i udstillingen.

I arbejdet med maleriet Nøgen kvinde med hvidt klæde ændrede Matisse på placeringen af kvinden. Han gjorde ikke meget ud af at skjule ændringerne, og arbejdsprocessen bliver derfor en tydelig del af det endelige billede.

Ændringer i maleriet

Matisse rykkede kvindens krop, og for at skjule det malede han den slettede del af hendes krop over med sort maling. Du kan se ændringen til højre for figuren. Med det blotte øje kan man også se, hvordan Matisse har ændret benenes stilling. Hendes venstre ben var egentlig strakt længere fremad. Det højre var trukket højere op mod overkroppen, men er nu bøjet frem, som om hun var parat til at rejse sig. Den harmoniske hvile, der ellers præger kvinden, bliver derved brudt, og figurens stilling er blevet mere dynamisk.

Hvem kom først?

Umiddelbart skulle man tro, at Siddende nøgenmodel var en ufuldendt variation af Nøgen kvinde med hvidt klæde. Men det kan ikke være tilfældet. Konservator på Metropolitan Museum of Modern Art, Isabelle Duvernois har fastslået, at konturerne af Siddende nøgenmodel kan ses under Nøgen kvinde med hvidt klæde. Duvernois har derfor konkluderet, at Matisse sandsynligvis begyndte på Siddende nøgenmodel først.

Et ufærdigt maleri?

Det nøjagtige forhold mellem Nøgen kvinde med hvidt klæde og Siddende nøgenmodel er usikkert. Måske har han arbejdet med de to malerier sideløbende. Hvor langt Matisse var nået med Nøgen kvinde med hvidt klæde, da han besluttede sig for at opgive Siddende nøgenmodel, ved vi ikke.

Vi ved heller ikke, præcis hvordan han havde forestillet sig denne version. Det er ikke sikkert, at han aktivt har besluttet at opgive maleriet. Måske er han bare blevet afbrudt i arbejdet, men fik siden hen ikke lejlighed til at fuldføre det. I hvert fald forblev maleriet i hans atelier i Issy-les-Moulineaux i lang tid, og det indgår i flere billeder han malede med atelieret som motiv. Det kan betyde, at Matisse ikke følte, at han var færdig med motivet, da han blev afbrudt i arbejdet med Siddende nøgenmodel. Ved at holde malerierne for øje dagligt har Matisse givet sig selv mulighed for fortsat at gøre sig overvejelser om motivet.

Hør om flere værker i lydguiden

Teksten er baseret på Kasper Monrads artikel Model / badende kvinde / odalisk. I udstillingskataloget kan du læse hele artiklen og udforske mange flere af Matisses værker i de 28 artikler.

Du kan købe kataloget i museets boghandel.


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo