Udstillinger

La Clownesse på Moulin Rouge, 1897

Englænderen på Moulin Rouge, 1892

Storbyens komedie

For Lautrec var storbyen som sådan ikke et egentligt tema. Det var derimod den adfærd, som mennesket udviste i den moderne metropol. Han var optaget af forlystelsesscenerne. Det var her, i de overvældende sanseindtryk og den frigjorte stemning, at storbyens drama om forbrug og seksuelt begær, udfoldede sig.

Storbyen i rivende udvikling
For Lautrec var storbyen ikke som sådan et tema, men alligevel er den moderne metropol et fundament for hans værker. Paris udviklede sig på Lautrecs tid med rivende fart. Stormagasiner, cafeer, dansehaller og bordeller var blot nogle af de mange nye tilbud, storbyen lokkede med, og de imødekom og stimulerede en stigende forbrugskultur.

Ny adfærd og nye sociale relationer
I disse sociale rum, mødtes mennesker, og der opstod en række nye måder at agere og være sammen på. Konventionelle forestillinger som køn og klasse var normen, men det moderne liv i byen gav også mulighed for at udfordre traditionelle værdier. Det er den nye adfærd og de nye sociale relationer, som Lautrec fremhæver i sine værker.

Storbyens galleri af typer
Lautrec brugte byrummets store galleri af typer: fx scenens stjerner, borgeren, flanøren og den prostituerede. De blev hans motiver, og gennem dem afkodede han menneskets eksistens. Men Lautrec gengav ikke blot, hvad han så. I de overvældende sanseimpulser af lys, mennesker og bevægelser fandt han sine motiver og skildrede dem i forvrængede fremstillinger på kanten af karikaturen. Den menneskelige komedie fik sit eget teatralske og tragikomiske udtryk i Lautrecs særlige optik.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo