Udstillinger

© Emil Nolde, Stakke udenfor en gård. Solnedgang, ca. 1928

Frem mod 1930: Nolde og kunstværkets oprindelse

I sine landskaber fra 1920erne og ’30erne bekendte Nolde sit tilhørsforhold til naturen i hjemegnen i Slesvig-Holsten.

Marsklandskabet og dets gårde blev gentagne gange skildret i Emil Noldes billeder, blandt andet i en serie akvareller fra årene frem mod 1930. Det er det samme motiv i skiftende årstider, og samhørigheden mellem gård og landskab er tydelig.

Et tilbagevendende motiv

Gårdens lange, horisontale form mimes af linjerne i landskabet, hvis åbenhed på sin side understreges af den høje himmel. Stråtaget – der kan ses som indbegrebet af huset som eksistentiel hjemstavn – hører koloristisk og formelt sammen med landskabet: Omridslinjerne af den forhøjning, som gården ligger på, videreføres i taghældningen, så huset virker, som om det vokser frem af sit landskab og gør det klart, at det er hjemmehørende her.

Beskueren som vidne til en proces

I akvarellen Bondegård i marsklandskab. Sommer fra 1925 bryder lyset gennem skyerne over gården, og indtrykket af et øjebliks belysning af ét bestemt sted denne gård i dette landskab forstærker beskuerens fornemmelse af, at noget centralt i verden kommer til syne. Fornemmelsen af at være vidne til en proces, hvor noget kommer til syne, forstærkes ved Noldes brug af vandfarvens flydende og laserende egenskaber: Man fornemmer, at noget i fremstillingen ”flyder frem” eller anes igennem formerne.

Emil Nolde, Bondegård i marsklandskab. Sommer, 1925.

© Emil Nolde, Bondegård i marsklandskab. Sommer, 1925.


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo