Barat Ali Batoor, The Unseen Road to Asylum, 2013

Migrationspolitik:

Tre CAMP-udstillinger på SMK

Tre-i-en-udstilling med fokus på flugt, grænsekrydsning og asylpolitik set gennem værker af kunstnere og netværker, hvoraf de fleste har migrant- eller flygtningebaggrund. Udstillingerne er kurateret af CAMP / Center for Migrationspolitisk Kunst, der er Skandinaviens eneste udstillingssted for migrationsfokuseret kunst.

Udstillingen Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger på SMK præsenterer værker, der forholder sig til strukturelle spørgsmål omkring flugt og migration og som fremstiller personlige erfaringer og oplevelser af at være fordrevet og migrere.

Værkerne er skabt af 14 kunstnere, kunstnergrupper og sociale netværk, der kommer fra mange forskellige steder i verden og som for de flestes vedkommende har personlige erfaringer med fordrivelse, asyl og migration.

Praktisk information


Udstillingsperiode
10. september – 6. november 2016

Åbningstider
Tirsdag-søndag kl. 11-17
Onsdag kl. 11-20
Mandag lukket

Dagsbillet til museet
Voksen: 110 kr.
Ung (u. 30): 85 kr.
Barn (u. 18): Fri entré
1 voksen + 1 barn: 90 kr.
Årskort: Fri entré

Se alle priser


Årskort til SMK
Få adgang til et helt års kunstoplevelser med et årskort

Dady de Maximo: If the Sea Could Talk (2014). Modeshow bestående af 4 x kollektioner opført under åbningen af CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst), København, 17. april 2015, 45 min. Courtesy kunstneren. Foto: Alba Oren.
Dady de Maximo: If the Sea Could Talk, 2014. Modeshow bestående af 4 x kollektioner opført under åbningen af CAMP (Center for Migrationspolitisk Kunst), København, 17. april 2015, 45 min. Courtesy kunstneren. Foto: Alba Oren.

Nermin Durakovic: Re-arranging (2009/2015). Installation, ca. 12 m2. Courtesy kunstneren. Foto: Juan Mahmoud

Tiffany Chung: i-MAP/Frontex/IOM: Omkomne i Middelhavet på de mest befærdede migrationsruter til Europa (pr. 1. september 2015) (2015). Blæk og olie på velin og papir, 30 x 21 cm. Privateje. Foto: Kunstneren

Om udstillingen

Udstillingen er en reetablering af de tre udstillinger Lejrliv; fra bjergene til dalene, fra ørkenerne til havene: rejser i historisk uvished og Skillelinjen, der oprindeligt blev skabt af og til CAMP / Center for Migrationspolitisk Kunst. CAMP ligger i det uafhængige medborgerhus for flygtninge og asylansøgere, Trampolinhuset, i Københavns Nordvest-kvarter.

Når SMK har valgt at invitere CAMP til at vise deres udstillingsprogram i museets rammer, er det for at støtte CAMPs ambition om gennem kunsten at skabe øget indsigt i fordrevne og migrerede menneskers livssituationer og diskutere dem i forhold til de overordnede faktorer, der forårsager fordrivelse og migration. Ved at præsentere udstillingerne på SMK ønsker vi at nå en større offentlighed end det publikum, der allerede har set udstillingerne i CAMPs regi.

Samtidig med åbningen af Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger på SMK, åbner CAMP sin fjerde udstilling i CAMPs lokaler i Trampolinhuset. Udstillingen undersøger under titlen Deportationsregimet kunstneriske reaktioner på tvangsudvisning som statslig praksis og levet erfaring.

Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger på SMK er støttet af Images 2016 og kurateret af CAMP (Frederikke Hansen & Tone Olaf Nielsen).

http://campcph.org/

CAMP

Udstilingsstedet CAMP producerer udstillinger med fokus på kunstneriske refleksioner over fordrivelse, grænsepolitik, flygtninge- og migrantforvaring, deportation samt visioner for en alternativ migrations- og flygtningepolitik.

http://campcph.org/exhibitions
©

Deportationsregimet

CAMP åbner ny udstilling om deportation den 9/9.

http://www.cku.dk/om-images/
©

Images 16

Images præsenterer samtidskunst fra Afrika, Asien og Mellemøsten.

©

Publikation

Download udstillingsbogen (PDF) eller få den gratis i udstillingen.

Tak til Barat Ali Batoor, Ursula Biemann, Castaway Souls of Sjælsmark, Chieh-jen Chen, Tiffany Chung, Nermin Durakovic, David Fedele, Nanna Katrine Hansen, Murtaza Ali Jafari, George Kurian, Dady de Maximo, Migreurop, Welcome to Europe, Trampolinhusets Kvindeklub i samarbejde med Bridge Radio og Blake Shaw samt Frederikke Hansen & Tone Olaf Nielsen.

Stor tak for støtte til udstillingen

Images logo

Billeder fra Syrien

Udover værker af ovennævnte 14 kunstnere, indeholder udstillingen 10 kort fra et workshop-projekt af den vietnamesisk/amerikanske kunstner Tiffany Chung. Inspireret af Chungs metode skabte unge elever fra Røde Kors skole deres egne kort, som afspejler deres drømme og historier.

Tiffany Chungs workshop fandt sted på Louisiana Museum of Modern Art i 2016 som en del af museets undervisnings- og forskningsprojekt for flygtningebørn og unge kaldet Med kunsten som rejsekammerat. Projektet har siden 2011 været støttet af Ole Kirks Fond og Højgaards fond.

> Se Tiffany Chung fortælle om projektet Maps of Memory på Louisiana Channel.

Asmik Shaginjan
(Tiffany Chung – kortlægningsprojekt med eleverfra Røde Kors flygtningeskole).

Asmik tegnede et kort over Armenien. Tallene på kortet henviser til en kirke fra det pågældende århundrede. Selv om hun er født i Rusland føler hun en stærk tilknytning til Armenien, fordi hendes bedstemor blev født der.

2016
Marker og tusch på kalkerpapir
Venligst udlånt fra Louisiana Learning

Foto: Lie Ali Chayder

Baraa Ammaral Toameh
(Tiffany Chung – kortlægningsprojekt med eleverfra Røde Kors flygtningeskole)

Baraa skabte et kort over Syrien. Hun skrev: “Aleppo var en af de smukkeste byer i Syrien, men krigen har ødelagt den. Tadmur (markeret med gult) er Syriens ørken. Damaskus og Idlib ligner hinanden fordi jeg har boet i begge byer. Den nordøstlige del, Al Quaramish, er markeret med rødt og mørke farver, fordi jeg gerne vil fortælle om det mørke, der har sænket sig over byen, og også om bombningen af Hama…”

2016
Pen, tusch, marker og klistermærker på kalkerpapir
Venligst udlånt fra Louisiana Learning

Foto: Lie Ali Chayder

Mohammad Zamani
(Tiffany Chung – kortlægningsprojekt med eleverfra Røde Kors flygtningeskole)

Mohammad tegnede et kort over Afghanistan. Han har brugt farver til at skabe ”følelseslinjer” – ”det føltes skidt, indtil jeg nåede frem til Tyskland; derefter skifter det til en god følelse...”

2016
Tusch og marker på kalkerpapir
Venligst udlånt fra Louisiana Learning

Foto: Lie Ali Chayder