© Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen. Foto fra aktionen Uddrivelsen fra templet / Den kvindelige Kristus på Børsen i København den 29. maj 1969. Fotograf: John Davidsen

What's Happening?

15 Film
14 Happenings
70 Malerier
503 Collager
3 Installationer
28 Serigrafier
28 Fotografier
24 Skulpturer
24 Objekter
16 Kvindelige kunstnere
11 Mandlige kunstnere
2 Store haller
6 Rum
etc.

Entre: 110 kr. (unge under 27 år: 85 kr.)

Børsaktionen

Den 29. maj 1969 kl. 15.30 går en nøgen kvinde med et kors gennem Børsen i København. Kontrasten er påfaldende: det offentlige mandsdominerede rum, de formelle, ulasteligt klædte mænd, storkapitalen overfor den enlige, nøgne kvinde. Kunst var andet end skulptur i rum, den kunne også være en undersøgelse af sociale og kulturelle strukturer, af åndelige værdier vs. materielle, af kønsroller og politik.

Baggrunden for Den kvindelige Kristus

I 1968 møder kunstnerne Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen hinanden og året efter bliver de gift. Sammen befinder de sig midt i 1960’ernes og 1970’ernes alternative slumstormer- og hippiemiljøer i København og sammen tager de initiativ til kollektive aktioner, udstillinger, tidsskrifter, politiske demonstrationer, film m.m.

Fælles aktioner

Samarbejdet og det kollektive livs muligheder er helt centralt for Adler Petersen og Nørgaard. I fælles aktioner afsøger de hvorvidt og hvordan kunsten kan interagere med samfundet. I 1969 aktionerer de på Børsen i København, hvor Lene Adler Petersen i værket Den kvindelige Kristus - helt uanmeldt - går nøgen gennem børssalen bærende på et kors. Kunstnerne introducerer et nyt – levende - billede på en af de store fortællinger og griber overraskende ind i den pulserende forretningsverden. Et clash der er blevet et moderne ikon. En anden sammenhæng filmene også skal ses i er filmfællesskabet ABCinema, der blandt andet dyrkede kollektivt producerede film og filmforevisninger, hvor flere film blev vist samtidig.

© Marina Abramović, Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful, 1975

© Kirsten Justesen, Lunch, 1975

© Kirsten Justesen, Skulptur II, 1968
© Kirsten Justesen, Lunch, 1975

© VALIE EXPORT, Tapp und Tastkino, 1968

Lene Adler Petersen om aktionen

Lene Adler Petersen fortæller om aktionen: ” Vi tog derind i taxa, jeg var nøgen under min sorte frakke, og jeg havde korset inde på maven... Jeg var fantastisk nervøs...Men pludselig var de godt i gang. David stod ved udgangen og filmede, og Bjørn gik med en båndoptager og med mit tøj, og så gik jeg. Så kan jeg huske, der pludselig var en snor, det havde jeg ikke regnet med, det var helt underligt, men så gik jeg ellers bare med korset, først hævet og så nedad som man holder en yo-yo. Så var det slut. Og så var der musestille! ”Jamen det kan man da ikke” og ”Gud, Sørensen, se!” var der nogen der råbte. Så gik vi ud til taxaen, der ventede udenfor og kørte væk”.

© Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen, Uddrivelsen fra templet / Den kvindelige Kristus, 1969.

Introduktion til udstillingen
© Still fra filmen' Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful', 1975. Statens Museum for Kunst. © Marina Abramovicog Jytte Rex (1942- ), Tornerose var et vakkert barn, 1971

Introduktion til udstillingen

60’erne og 70’erne var en brydningstid på mange måder.

Billeder fra udstillingen

Billeder fra What's Happening?

Fotos fra udstillingen.

Udstilling What's Happening?

Forside

What's Happening? Hvad er kunst? Hvad skal den? Hvad gør den?

Kirsten Justesen og Jytte Rex: Tornerose var et vakkert barn
© Kirsten Justesen (1943- ) og Jytte Rex (1942- ), Tornerose var et vakkert barn, 1971

Tornerose

Læs om værket Tornerose, hvor Kirsten Justesen og Jytte Rex gav et for tiden grænseover- skridende blik på virkeligheden.

www.smk.dk/udforsk-kunsten/kunsthistorier/vaerker/vis/blad-fra-serien-den-kvindelige-kristus-boersaktionen-2951969/

Børsaktionen

Gå på opdagelse i værket Blad fra serien Den kvindelige Kristus.