Presse

Nicolai Abildgaard: Christian III ophjælper Danmark, 1781.

Udstilling | 20.aug.2009

Christiansborg-billeder rykker ind på Statens Museum for Kunst

Som led i den store udstilling om Nicolai Abildgaard på Statens Museum for Kunst viser museet resterne af Abildgaards udsmykning af Riddersalen på det gamle Christiansborg Slot. Udsmykningen, som anses som en milepæl i dansk billedkunst, er dog kraftigt amputeret, da størstedelen af de mange store malerier gik op i flammer ved den første Christiansborg-brand i 1794. Fra den 29. august vises de overlevende værker side om side med kunstnerens detaljerede olieskitser til den oprindelige udsmykning. Udstillingen tæller godt 150 værker og er den første store præsentation af Abildgaard i Danmark i snart 100 år.

”Der brænder mit navn,” skulle Nicolai Abildgaard ifølge anekdoten have jamret ved synet af det brændende Christiansborg en februar nat i 1794. Frugten af tretten års intenst arbejde gik op i røg blot tre år efter, at kunstneren havde sat sit sidste penselstrøg på udsmykningen. Kun tre af de i alt 10 store malerier nåede at blive evakueret fra den brændende kongebolig. Til dagligt befinder de godt 300 x 200 cm store malerier sig i det såkaldte ”Abildgaard-rum” i det nuværende Christiansborg. Nu indgår de midlertidigt i Statens Museum for Kunsts kommende udstilling ”Nicolai Abildgaard. Kroppen i oprør”, som vises i perioden 29. august – 3. januar.

Kongerigets historie ifølge en systemkritiker
Netop hjemvendt fra et femårigt ophold i Rom og nyudnævnt som professor ved Kunstakademiet påbegyndte Abildgaard den store udsmykning af Riddersalen i 1778. Et ambitiøst bestillingsarbejde fra hoffets side, som skulle gøre den enorme sal (39 x 19,8 x 15 meter) til en dekorativ hyldestskildring af kongerigets historie fra de hedenske konger over de første kristne konger til udviklingen under den oldenborgske kongefamilie. Abildgaard blev fra starten pålagt at starte omvendt i kronologien med at illustrere den oldenborgske kongefamilies mest ærværdige bedrifter.

Undervejs kom kunstneren dog på kant med hoffet på grund af sin politiske overbevisning. Stærkt inspireret af det nye og farlige, der udgik fra Paris fra og med 1789, var Abildgaard både i og uden for sin kunst en ivrig fortaler for reformer i det danske enevælde. Men hans planer om at indlemme en større allegori over stavnsbåndets ophævelse i den store udsmykning faldt ikke i god jord hos arbejdsgiveren, som ønskede et andet motivvalg. Samtidig havde kunstneren i de mange billeder indarbejdet en subtil men kritisk nytænkning af magthavernes position, bl.a. ved at fremstille de danske konger i et mere jævnt lys. Hvorvidt det var kunstneriske og politiske uenigheder, der førte til Abildgaards afskedigelse, står åbent for fortolkning. Men Abildgaard måtte forlade projektet i 1791, officielt på grund af besparelser, efter at have afleveret sit sidste maleri i Oldenborgernes historie.

Abildgaard i bredformat
Trods den bratte afslutning var Abildgaards udsmykning for sin tid en pragtpræstation uden sidestykke, hvilket udstillingen på Statens Museum for Kunst også vidner om. Her præsenteres de overlevende malerier fra Christiansborg i sammenhæng med Abildgaards detaljerede olieskitser til de nu forliste værker, hvilket giver den bedst mulige fornemmelse af udsmykningens helhed samt de komplicerede kunstneriske og politiske problemstillinger, som kunstneren var optaget af i de tretten år.

Med godt 150 værker favner udstillingen Abildgaards livsværk fra de tidlige år til den sene produktion og viser såvel bredden som de vigtigste hovedværker i kunstnerens alsidige produktion. Med hovedvægt på maleri integrerer udstillingen også for første gang tegninger, grafik og eksempler på Abildgaards møbelproduktion i en samlet præsentation. Louvre i Paris og Hamburger Kunsthalle har for nyligt vist udstillingen, som nu i en markant udvidet version rundes af i København.

Læs mere om udstillingen
Nicolai Abildgaard
Kroppen i oprør
Statens Museum for Kunst
29. august 2009 – 3. januar 2010

Udstillingen er støttet af OAK Foundation Denmark.

For yderligere oplysninger
og pressefotos:

Pressekoordinator
Jakob Fibiger Andreasen
T +45 3374 8474
M +45 2961 6949
E jakob.fibiger_@_smk.dk

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo