Presse

Bærentzen: Familiebillede, 1828

| 19.maj.2009

Glemt guldaldermaler på Statens Museum for Kunst

Emilius Bærentzen har længe stået i skyggen af Eckersberg, Købke og andre samtidige guldaldermalere. Med støtte fra Kulturarvsstyrelsen har Statens Museum for Kunst netop erhvervet Bærentzens Familiebillede fra 1828 – et absolut hovedværk i dansk guldalderkunst. Maleriet rykker med det samme ind på museets aktuelle udstilling ”PÅ TVÆRS. Nyerhvervelser 2007-09”, som åbnede 2. maj.

Emilius Bærentzen (1799-1868) har hidtil kun været sparsomt repræsenteret på Statens Museum for Kunst som maler. Nu er det endelig lykkedes museet at erhverve Bærentzens Familiebillede fra 1828, som længe har stået på museets ønskeliste.

Ventet i 25 år
Overinspektør på Statens Museum for Kunst, Kasper Monrad har haft Bærentzens værk i kikkerten, siden det en sjælden gang blev vist offentligt på udstillingen ”De ukendte guldaldermalere” i 1982. ”Vi har ventet over 25 år på, at Bærentzens værk blev sat til salg. Det er et af de fineste familieportrætter i dansk kunst, og det er helt på højde med Wilhelm Bendz’ maleri Familien Waagepetersen fra 1830, som i dag er almindeligt anerkendt som et hovedværk i dansk guldalderkunst. Derudover er værket et yderst vigtigt supplement til vores samlinger, da det netop er Bærentzen, som blandt guldaldermalerne er den første til at definere familieportrættet som genre herhjemme,” siger Kasper Monrad.

Et eksemplarisk eksempel
Familien var en af de vigtigste grundsten i det danske samfund i begyndelsen af 1800-tallet i den såkaldte guldalder. Danskernes nøjsomme levevis var tæt forbundet med arbejde og familieliv, og det var derfor oplagt, at en række af guldaldermalerne valgte at skildre hverdagen i familiens skød i deres malerier. Denne type billeder blev meget populær omkring 1830, og malere som Martinus Rørbye, Wilhelm Bendz og Wilhelm Marstrand har alle dyrket det. Men blandt guldaldermalerne var det altså den mindre kendte portrætmaler og grafiker Emilius Bærentzen, der først tog motivet op og rendyrkede det i en række malerier i slutningen af 1820’erne.

Bærentzen, der i Familiebillede formodentlig har malet sine forældre og søstre, har skildret en afslappet og naturlig familiegruppe, hvor alle i en fredelig og afslappet stund dog er flittige med håndarbejdet og ved spinderokken. Bortset fra husherren, der følger med i dagens begivenheder i avisen. Kunstneren har med udsøgt koloristisk sans sat det hvide dagslys op mod gardinets orange og væggenes grønne nuancer.

Fra i dag indgår nyerhvervelsen i den aktuelle udstilling ”PÅ TVÆRS. Nyerhvervelser 2007-09.
Læs mere om udstillingen.


Familiebillede er erhvervet med støtte fra Kulturarvsstyrelsen.

For yderligere oplysninger:
Pressekoordinator
Jakob Fibiger Andreasen
T +45 3374 8474
M +45 2961 6949
E jakob.fibiger_@_smk.dk

Overinspektør
Kasper Monrad
T +45 3374 8530
E kasper.monrad_@_smk.dk

Senest opdateret: 19.dec.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo