Presse

Jakob S. Boeskov. The Wreck (udsnit), 2008.

| 26.mar.2009

NY SÆRUDSTILLING: Jakob S. Boeskov på Statens Museum for Kunst

København i flammer, kampberedte hightech-soldater og en myrdet og lemlæstet sagsbehandler på et raseret kommunekontor. Det er lige på og hårdt, når kunstneren Jakob S. Boeskov med både melankoli og kulsort humor hudfletter vores tidsånd i en ny udstilling på Statens Museum for Kunst. Udstillingen er samtidig startskuddet til museets revitalisering af den righoldige Kobberstiksamling med to årligt tilbagevendende udstillinger.

Kobberstiksamlingen
Jakob S. Boeskov: Siggimund
Statens Museum for Kunst
4. april – 6. september 2009


Aktion mellem fiktion og virkelighed
Jakob S. Boeskov (f. 1973) har gennem de seneste år og med international gennemslagskraft markeret sig som en af tidens mest originale og kontroversielle aktionskunstnere. Under dække af en falsk identitet har han interveneret særlige, aflukkede miljøer for på den måde at skaffe en unik indsigt og samtidig skubbe til grænserne for det kunstneriske virkefelt – som i projektet My Doomsday Weapon (2002-04), hvor Boeskov i rollen som våbenhandler på en kinesisk våbenmesse præsenterede et fiktivt anti-riot våben. Et projekt, som resulterede i massiv interesse fra virkelige våbenhandlere, efterretningstjenester og journalister samt over fem mio. hits på projektets hjemmeside, hvorefter kunstneren lettere forfærdet selv afslørede det som et kunstprojekt.

I 2004 gik Boeskov sammen med journalisten Mads Brügger undercover som ærkerepublikanske sympatisører i den amerikanske valgkamp og infiltrerede og dokumenterede en række neokonservative kredse. Omvendt, og ironisk nok, intervenerede virkeligheden her uventet kunsten, eftersom flere danske politikere skældte projektet ud for at være antiamerikansk, da det blev vist på DR2 under titlen Danes for Bush.

Paranoia i velfærdsstaten
I udstillingen i Kobberstiksamlingen går Jakob S. Boeskov anderledes klassisk og mere komplekst til værks, om end det politiske aspekt er yderst manifest. I udstillingen lader Boeskov det fiktive og det virkelige, det politiske og det personlige gribe ind over hinanden og smelte sammen. De omkring 70 værker stritter i flere retninger. De mange tegninger kombineret med enkelte videoværker beskriver dels et rastløs og bumlende kunstnerliv, hvor personlige triumfer og nederlag transformeres til satire og poesi. Dels bliver de katalysatorer for et revideret billede af Skandinavien, som vel at mærke ligger fjernt fra den måske gængse opfattelse af guldalderagtig idyl, høj tolerance og lækkert design. I Boeskovs optik er ideologisk forvirring og voldeligt kaos eskalerende kræfter i samtiden. Og gennemgående for værkerne er deres udforskning af grænselandet mellem en grusom, globaliseret verden og en paranoid og lukket velfærdsstat. Krig, magt og politik træder frem som centrale tematikker, men de indgår i en uigennemskuelig blanding med erotiske drømmescenarier og til tider næsten banale kærlighedsmotiver – et bevidst og næsten romantisk træk fra kunstnerens side, som synes at gøre plads til en gryende optimisme midt i mørket.

Tegninger og video
Med en række indlån fra andre samlinger samt værker fra Kobberstiksamlingen viser udstillingen først og fremmest et stort udvalg af Boeskovs tegninger gennem de senere år samt flere helt nye. Et gennemgående træk i tegningerne er kontrasten mellem Boeskovs drevne streg og de konfronterende, ofte brutale udsagn, hvad enten de forekommer i detaljerede, billedlige scenarier eller i verbale statements. Humoren er skæv. Iscenesat, så den rammer beskueren som en knockout – øjeblikkeligt og uden omveje – ligesom i tegneseriestribens eller graffitiens kontante, kortfattede og af samme årsag yderst effektive æstetik. Det er en praksis, der også er overført til videoværkernes mere udfoldede fortællinger.

Ligesom både det politiske og det personlige er tydelige og genkendelige fikspunkter i Boeskovs kunst, skelnes der heller ikke nødvendigvis mellem kunst og underholdning. Boeskov arbejder i stedet, og yderst bevidst, i en gråzone, hvor han lader sig påvirke fra alle sider. Her er både referencer til andre kunstnere og egne værker, til filosofi, til pop og til kitsch. Edvard Munch såvel som Mumitroldene byder sig til som ligeværdige byggesten til det endelige kunstneriske udtryk.

Bogudgivelse
I anledning af udstillingen udgiver Statens Museum for Kunst en bog, der i indblik og overblik introducerer Boeskovs arbejde med tegninger og video i de seneste år.
Jakob S. Boeskov. Siggimund
Forord af Karsten Ohrt og hovedartikel af Vibeke Vibolt Knudsen.
ISBN 978-87-92023-31-5
Pris: 48 DKK. Kan købes i museets boghandel.

Om kunstneren
Jakob S. Boeskov har siden debuten i midten af 1990’erne med tegneserien Flax Letter udstillet en række steder i ind- og udland, bl.a. Stedelijk Museum i Amsterdam, Ileana Tounta Gallery i Athen, Frankfurter Kunstverein, ZKM i Karlsruhe og The Thing i New York.
Jakob S. Boeskov er født i Helsingør i 1973 og bor og arbejder i dag i København og New York.

Revitalisering af Kobberstiksamlingen
Udstillingen er den første i en ny serie af udstillinger, der skal revitalisere det kunstneriske felt, som museets Kobberstiksamling repræsenterer. Med to årligt tilbagevendende udstillinger og dertilhørende kataloger er det museets ambition i langt højere grad at synliggøre de mange facetter, der ligger i kunst på papir. Udstillingerne såvel som katalogerne vil alle tage afsæt i museets forskning og den rige samling af over 240.000 tegninger, grafiske værker og fotografier, som Kobberstiksamlingen i dag rummer. Der bliver med andre ord tale om markante nedslag i 700 års kunst, som samtidig vil blive perspektiveret med væsentlige indlån fra ind- og udland.

PRESSEMØDE
Onsdag d. 1. april kl. 11

Interviews med Jakob S. Boeskov:
T +45 3374 8474

For yderligere oplysninger:
Pressekoordinator
Jakob Fibiger Andreasen
T +45 3374 8474
M +45 2961 6949
E jakob.fibiger_@_smk.dk

Museumsinspektør
Vibeke Vibolt Knudsen
T +45 3374 8514
E vibeke.knudsen_@_smk.dk

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo