www.creativecommons.dk/?p=702

Hvorfor Creative Commons?

Læs om, hvorfor vi bruger Creative Commons-licensen CC BY 3.0.

11 Serien - guider til de faste udstillinger

Guider til de faste udstillinger

Tag en tema-guide i hånden og find nye veje gennem museets faste udstillinger.

Værker til fri download

Værker til fri download

Som et forsøg har vi frigivet 158 af museets værker til fri download. Se en oversigt over alle værkerne her.

www.googleartproject.com/collection/statens-museum-for-kunst/

Danske kunstskatte slippes fri på Google Art Project


Gå på opdagelse i museets 158 værker på Google Art Project.

Vi deltager sammen med Ny Carlsberg Glyptotek i Google Art Project, der består af over 30.000 værker fra 151 udstillingssteder fra 40 lande.




wiki.creativecommons.org/Case_Studies/Highlights_from_SMK,_The_National_Gallery_of_Denmark

Læs mere om Creative Commons

Creative Commons om SMKs deltagelse.

Samlingerne

Oplev 700 års kunst

I samlingerne kan du se kunst fra den tidligste renæssance til kunsten af i morgen.

Få et kronologisk overblik, fordyb dig i bestemte temaer og opdag aktuelle vinker, der sætter kunsten i perspektiv.

 

 

Sal 217A

Sal 217A

Dansk og Nordisk Kunst 1750-1800: enevælde, borgerskab og kunstakademi i Danmark.


Sal 217D

Sal 217D

Dansk Guldalder 1800-50: Christen Købke 1810-48.

Sal 227

Sal 227

Dansk Kunst 1880-1910: L.A. Ring - Tærskelbilleder.

Sal 209

Sal 209


Holland 1600-1700
– Rembrandt og hans tid

Sal 201A

Sal 201A


Europæisk Kunst 1300-1800

Sal 201B-C

Sal 201B-C


Italien 1300-1650
Mennesket fra type til individ

Sale i Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900

Se hvad salene rummer

Læs mere om de enkelte sale i Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900

Om præsentationen

Bag om præsentationen

400 værker ud af 3500! Læs om principperne bag udvælgelsen og ideerne bag formidlingen.

Sal 221

Sal 221

Kroppen i kunsten
Følg hvordan kunstnerne har skildret det menneskelige gennem 100 år.

Tilbage til Afstøbningssamlingen

Samlingerne

Samlingerne

Samlingerne er museets kerne og udgangspunktet for alt museets arbejde. I løbet af 2011-12 åbnes samlingerne i spændende nye præsentationer, der byder på kronologisk overblik og aktualiserende temaer.

Hos konservatoren

Hos konservatoren

Læs om vores arbejde med at bevare kunsten, fx hvordan vi bevarer værker af plastik og pastelmalerier på pergament. Du kan også se film om konservering og stille spørgsmål til os.

Sal 217B

Sal 217B

Dansk Kunst 1750-1800: Nicolai Abildgaard 1743-1809.

Sal 217F

Sal 217F

Dansk Guldalder 1800-50: det danske landskab.

Sal 228

Dansk Kunst 1880-1910: Vilhelm Hammershøi 1864-1916.

Sal 201D

Sal 201D


Italien 1600-1700
– Det bevægede menneske

Sal 201E

Sal 201E


Italien 1700-1800
– Det rejsende menneske

Sal 208B

Sal 208B


Nordeuropa 1650-1750
– En glemt generation

sal 202-203

Sal 202-203


Nordeuropa 1400-1600
– Det gode menneske

Sal 204

Sal 204


Flandern 1580-1700
– Rubens og hans tid

Sal 226

Sal 226: At tegne er at se

I tegnesalen har du mulighed for selv at udtrykke dig. Grib blyanten og giv det du har oplevet form eller sæt dig ned og tag en pause med en af de spændende bøger i reolen.

Sal 219

Sal 219:

Hjemstavn og udlængsel.
Følg kunstnernes vej ud i Europa

Sal 217C

Sal 217C

Dansk Guldalder 1800-50: Christoffer Wilhelm Eckersberg 1783-1853.

Sal 218A

Sal 218A

Dansk Guldalder 1800-50: nationalfølelsen.

Sal 229

Sal 229

Dansk Kunst 1880-1910: Willumsen og vitalismen.

Sal 205

Sal 205


Nordeuropæisk historiemaleri 1580-1700

Sal 207

Sal 207


Frankrig - Danmark 1700-80
– Kunstnerforbindelser

Sal 221

Sal 221: Kroppen i Kunsten

Gennem 100 år følger vi hvordan kunstnerne har skildret det menneskelige.

 

Dette er en vandring både gennem 1800-tallers kunsthistorie og den kulturhistoriske kontekst.

Sal 220

Sal 220: I dialog med Europa

Vi sætter fokus på rejsen som motiv og som metafor.

 

Her kan man bl.a. møde guldalderkunstnerne, der opfattede sig som det modsatte af almindelige turister, men i høj grad fulgte datidens slagne turistrute.

Sal 226

Tegnesalen

Tegning skærper iagttagelsen. Grib blyant og papir og lad dig inspirere af rummets skulpturer.

Sal 225

Sal 225

Dansk og Nordisk Kunst 1880-1910: det sjælelige gennembrud.

Sal 218B

Sal 218B


Kunsthistorier

Sal 223-224

Sal 223-224

Dansk og Nordisk Kunst 1870-1900: Det Moderne Gennembrud.

Sal 210-211

Sal 210-211


Holland 1600-1700
– Borgerskab og nye verdener

Sal 206

Sal 206


Det Kongelige Kunstkammer 1690
– Et synsbedrag

Sal 208A

Sal 208A


Frankrig 1625-1700
– Drømmen om antikken

Sal 222

Sal 222: Kønnet i Kunsten

Normerne for kønnet i kunsten udfordres og brydes i anden halvdel af 1800-tallet.

 

Vi viser eksempler på værker og kunstnere, der på forskellig vis bryder med normerne for på den måde at tematisere normerne for kønnet.

Sal 217E

Sal 217E: J.C. Dahl og romantikkens landskab


Dahls motiver spænder fra omhyggelige naturstudier over stemningsfulde nattebilleder og vinterlandskaber til bjerglandskaber og dramatiske skibsforlis.

Nyerhvervelse til Afstøbningssamlingen

The Metropolitan Museum of Art har doneret afstøbninger fra kirken St. Gilles du Gard, Frankrig (ca. 1120) og portaler fra stavkirken i Urnes, Norge (ca. 1100) til KAS. Værkerne har været deponeret her, men tilhører nu samlingen.

Links

Oxford University / Plastercasts: http://www.plastercasts.org/index.htm

Funder stukkatører: www.funder-stuk.dk

Glyptoteket: http://www.glyptoteket.dk/

Thorvaldsens Museum: http://www.thorvaldsensmuseum.dk

Guide til 9 værker fra Afstøbningssamlingen

3G'er har skabt deres egne MP3 lydfiler

Der fungerer som guides til værker i Afstøbningssamlingen.

Hør en lydguide og se 3 korte film om projektet

Samlingens inspektør

Henrik Holm | Gipsafstøbninger

 

Salg af afstøbninger: klik her

Den Kongelige Afstøbningssamling

Vil du vide mere om samlingen og dens værker?

Grundplan over Afstøbningssamlingen

Nyt fra samlingerne

Læs om museets nyerhvervelser, nyindkøb og donationer.

Udforsk kunsten

Udforsk kunsten

Dyk ned i kunsten gennem samlingerne, udstillinger, se film og spil

Samlingens inspektører

Vibeke Vibolt Knudsen | Inspektør for Samtidskunst

 

Thomas Lederballe | Inspektør for perioden 1700 - 1960

 

Hanne Kolind Poulsen | Inspektør for perioden 1400 - 1700

Om samlingerne

Læs om museets tre hovedsamlinger og deres historie.

Den Kgl. Malerisamling

Maleri- og skulptursamlingen

Læs om Den Kongelige Maleri- og skulptursamling

© Per Kirkeby, Et romantisk billede, 1965

Hvad er åbent og hvad er lukket?

Dele af samlingerne er midlertidigt lukket. Få overblik her, så du ikke går forgæves.

Samlingerne

Museets samlinger

Udforsk museets samlinger inden for maleri, papir og skulptur

Samlingens inspektører

Peter Nørgaard Larsen | Leder af Samlings- og Forkningsafdelingen

 

Kasper Monrad |  Dansk kunst før 1900 (Guldalder m.m.)

 

Dorthe Aagesen |  Dansk og udenlandsk kunst 1900 - 1960 (Moderne)

 

Marianne Torp |  Samtidskunst

 

Birgitte Anderberg |  Samtidskunst

 

Eva de la Fuente Pedersen | Ældre udenlandsk kunst (spansk, hollandsk, fransk m.m.)

Sal 261: Miniaturer

Miniaturer blev brugt på tobaksdåser, i halskæder, som ordensdekorationer og vidnesbyrd om venskaber.

Sal 265 og 267: The Grand Tour

Som følge af 1700-tallets dannelsesrejser opstod en ny slags souvenirs.

Sal 266: Flamsk barok

Rubens var en central kunstner i den flamske barok.

Sal 228

Vilhelm Hammershøi
Hammershøis malerier af københavnske huse og pladser kan opleves i salen.

Sal 269b

Oplev Lene Adler Petersens værk Udklip på papir med kvindetegnet.

Sal 220

Sal 220

Dialog med Europa
Sen-guldalder 1840-80

Sal 263: Kunstens genrer

I 1600-tallet udvikles et hierarki for kunstens genrer, og her er værkerne hængt op efter genrer.

Sal 217A

Sal 217: Dansk og nordisk kunst

Her kan du se den danske kunst fra grundlæggelsen af Kunstakademiet frem til 1900.

Sal 270a: Statuetter

Flere af museets statuetter kommer oprindeligt fra Det Royale Kunstkammer.

Sal 269b: Eva Koch – Evergreen

Eva Koch bruger det selvbiografiske materiale i værket Evergreen.

Sal 268a: Renæssancen

I renæssancens værker ses periodens verdenssyn, hvor betragterens blik er i centrum.

Sal 218A

Sal 218: Det videnskabelige blik

Tre forskellige måder at se på inden for guldalderens synskultur belyses i sal 218-220.

Sal 269c: Arkitekturmaleriet

Arkitekturmaleriet som arkæologisk omhu og fabulerende allegori.