Udstillinger

Om præsentationen - Tankerne bag

”Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900” viser godt 400 værker fordelt på 24 nyrenoverede sale. Alligevel er det kun et lille udsnit af museets samling af dansk kunst før 1900, der er den mest betydningsfulde overhovedet på noget museum.

Til- og fravalg
Forud for ophængningen ligger en benhård prioritering og udvælgelse blandt de godt 3.500 værker, som hele samlingen rummer. Præsentationen byder naturligvis på gensyn med uomgængelige mesterværker af tidens største danske kunstnere. Dog har en række ellers så sikre kort måttet vige pladsen til fordel for kunstnere, der hidtil har levet en slags skyggetilværelse i dansk kunsthistorie.

Christen Købke, Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838

Hvorfor en ny præsentation?
Samlingens omfang og kvalitet giver enestående muligheder for at fortælle både de store sammenhængende og de små skæve historier om dansk kunst og danske kunstnere. Med afsæt i den nyeste forskning bestræber ”Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900” sig på at præcisere, hvad museet opfatter som de væsentligste kunstnere og strømninger i dansk kunst frem til indgangen til det 20. århundrede.

 

Hovedfortælling og understrømme
Præsentationen er overordnet kronologisk opbygget. Hovedfortællingen om den ældre danske kunst starter i midten af 1700-tallet. Undervejs er der monografiske præsentationer af nogle af de største kunstnere, bl.a. Abildgaard, Eckersberg, Købke, Ring og Hammershøi.

Men der går også en andet spor gennem præsentationen, der fokuserer på netop de kunsthistorisk utilpassede, den skæve kunst, ”den forkertkønnede” kunst mv. Denne bifortælling kan sammenfattes som en romantisk-idealistisk understrøm i dansk 1800-tals-kunst, der løber parallelt med den franskinspirerede hovedfortælling.

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853), Familien Nathanson, 1818

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853), Familien Nathanson, 1818

Tematiske vinklinger og nye formidlingsgreb
En grundlæggende ambition for præsentationen er at gøre det historiske materiale vedkommende for samtiden. Udover de store og mindre spor i kronologien iscenesætter ”Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900” derfor også aktualiserende vinklinger af periodens kunst. Flere af udstillingssalene leverer nedslag, der går i dybden med temaer, der finder genklang i vores egen tid.

Læs mere om temaerne her

Caspar David Friedrich, To mænd, der betragter månen, ca. 1835. Maleriet er særligt indlånt fra Tyskland til præsentationen.

Første etape af tre
”Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900” udgør sammen med "Fransk Kunst 1900-30" første etape af en gennemgribende revitalisering af samlingerne på Statens Museum for Kunst. Den 26. november åbner præsentationen ”Europæisk Kunst 1300-1800”, og den 31. marts 2012 bliver samlingspræsentationerne komplette med ”Dansk og International Kunst efter 1900”.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo