Udstillinger

Sal 219

Hjemstavn og udlængsel

Dansk Guldalder 1825-60

Wilhelm Bendz, Familien Waagepetersen, 1830.

Her og i 220 vises forskellige indgange til det at rejse, og hvordan mødet med andre lande og en anden kunst omsættes hos den rejsende. Denne sal har afsæt i Guldalderens familie- og Københavnerbilleder og følger kunstnerne på rejse ud i Europa.

Jørgen Roed,  En kunstner på vandring, 1832

Anti-turister?

Kunstnerne opfattede sig selv som antiturister, men deres billeder følger turistens vej gennem Europa til Italien og Tyrkiet. Både i form af rejseruter og valgte motiver. I stedet for at observere et Europa i forvandling skildrer kunstnerne deres motiver og især Italien som hjemsted for uspolerede steder, hvor de kan opleve spor af antikkens storhed.

I uberørte egne?

Det er bemærkelsesværdigt, hvor få billeder af italienske prospekter, der inkluderer andre rejsende. I malerierne iscenesætter kunstnerne ofte sig selv som hårdt arbejdende antiturister, der opsøger uberørte egne. Af kunstneres beretninger og skitsebøger får man et ganske anderledes indtryk af masseturismens indtog.

Constantin Hansen,  Athenatemplet i Pæstum, 1838

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo