Udstillinger

Sal 202-203

Nordeuropa 1400-1600
Det gode menneske

Lucas Cranach den Ældre, Maria med barnet og den lille Johannes, 1512-14.

Lucas Cranach den Ældre, Maria med barnet og den lille Johannes, 1512-14.

Hvad er et godt menneske? Kunsten mellem 1400 og 1600 blev hovedsagelig brugt til at formidle religiøse og moralske budskaber – ofte med Kristus som forbillede.

Flere af malerierne var oprindeligt midter- eller sidefløje i små private altertavler, som gav ejeren eksklusiv adgang til den religiøse sfære inden for hjemmets fire vægge.

Kunsten fik dermed en personlig funktion, der engagerede og bevægede publikum.

Nye måder at male og opbygge kompositioner på
I denne tid blev nye måder at male og opbygge kompositioner udviklet.

Nederlandske byer som Brügge og Antwerpen førte an i en renæssancebevægelse, hvor altertavler malet med oliemaling blev en ny højt skattet kunstform.

Den nye teknik gjorde det muligt at male naturalistisk på en hidtil uset måde og detaljeret ned til det mikroskopiske.

Grafikken
Med den nordeuropæiske renæssance kom også grafikken, hvis fremmeste udøvere blev malere som Albrecht Dürer, Lucas Cranach og Maerten van Heemskerck.


Det gode menneske

I Statens Museum for Kunsts samling af Europæisk Kunst 1300-1800 findes der to sale der sætter fokus på forestillingen om det gode menneske. Mellem 1400 og 1600 var kristendommen et tydeligt fundament for hvordan et godt menneske skulle opføre sig og værkerne viser Jesu, Jomfru Maria eller helgener som forbilleder.

Kolofon
Camera, Editing: Martin Pedersen
Producer, Kamera: Martin Køhler Jørgensen


Lucas Cranach den Ældre, Portræt af Martin Luther, 1532.

Lucas Cranach den Ældre, Portræt af Martin Luther, 1532.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo