Udstillinger
Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse (1869-1954), Interiør med violin, 1918.

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse (1869-1954), Interiør med violin, 1918.

Johannes Rump

Rump, Matisse og den franske samling

SMK har en af verdens betydeligste Matisse-samlinger. Det kan vi takke ingeniør, politiker og kunstsamler Johannes Rump for. Han forærede i 1928 sin samling af moderne fransk kunst – heriblandt 16 værker af Matisse – til museet. Den generøse gave udgør størstedelen af museets  samling af Matisse-værker.

En sensationel samling

Johannes Rump (1861-1932) var en af sin tids store samlere. Han skænkede i flere omgange kunstgaver til Statens Museum for Kunst. Donationen af den store samling af moderne fransk kunst i 1928 betød, at museet i marts 1929 kunne åbne dørene for publikum til en sensationel samling, som stadig placerer museet på verdenskortet i forhold til kunstnere som Matisse og Derain.

Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse (1869-1954), Nøgen kvinde med hvidt klæde, 1909.

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse (1869-1954), Nøgen kvinde med hvidt klæde, 1909.

Samlingen afvist

I starten af 1923 tilbød Rump sin daværende samling af moderne fransk kunst til Statens Museum for Kunst. Men direktør for museet Karl Madsen var ikke overbevist om kvaliteten af Rumps daværende samling og afslog derfor tilbuddet.

Rumps ambitioner blev pirret af afslaget. Han ønskede, at hans samling af international modernisme skulle være uimodståelig for museet. Han allierede sig derfor med museets inspektør Leo Swane, som var kender af den samtidige internationale kunst. Swane bistod Rump i udvælgelsen af kunstnere og værker, og alliancen kom til at højne kvaliteten af indkøb til samlingen – blandt andet indkøbte Rump de fleste af sine Matisse-værker herefter.

En anden stor dansk samler

Rump købte flere værker af den danske samler Christian Tetzen-Lund (1852-1936), som havde en af de største samlinger af Matisse-værker i verden, men som han valgte at sælge ud af.

Rump byttede sig også til fire af Tetzen-Lunds billeder, som var blevet erhvervet af Ny Carlsbergfondet. Det skete, efter at Rump havde overbevist fondet om, at Glyptoteket ikke skulle satse på den franske modernisme, men kun på impressionismen og postimpressionismen.

En fantastisk gave

I 1928 modtog museet Rumps samling, nu med Gustav Falck som museumsdirektør. Gaven bestod af 101 malerier, 20 skulpturer, 7 keramiske arbejder, 107 håndtegninger, samt 15 akvareller og pasteller. Ud over de 16 værker af Matisse, var der blandt andet en større samling af Derain-værker, værkgrupper af Braque og Rouault og enkelte værker af Soutine og Modigliani. Rump betalte samtidig for en ny stor sal på museet til at huse samlingen.

Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Zulma, 1950.

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Zulma, 1950.

Flere værker kom til

Efter samlingen var overgået til Statens Museum for Kunst, donerede Rump fortsat værker til museet frem til 1930. Desuden oprettede Elisabeth og Johannes Rump en fond, der skulle sikre samlingens fortsatte udvikling inden for international samtidskunst. Legater fra fonden muliggjorde flere vigtige indkøb, blandt andet værket Zulma af Matisse, som blev købt i 1950. Fonden eksisterer stadig og gør enkelte kunstkøb mulige.

Teksten er baseret på: Kaspar Monrad, Henri Matisse, fire store samlere, Statens Museum for Kunst 1999 og Rikke Warming, Rump, danske samlinger og Derain i udstillingskataloget Derain. Outsider i fransk kunst.

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo