Udstillinger

Derain og hans kreds

Fauvisme, primitivisme, kubisme og surrealisme er blot nogle af de kunstneriske strømninger, André Derain havde forbindelse til. Han kendte og arbejdede sammen med en række af tidens store personligheder i Frankrig.


Guillaume Apollinaire (1880-1918)
Fransk poet og kunstteoretiker. Derain og Apollinaire mødte hinanden i 1904, og blev nære venner. Derain illustrerede en af Apollinaires tekster, og Apollinaire skrev om Derain og gengav hans værker i sit tidsskrift Soirées de Paris.

Apollinaire om Derain, 1908:
"Her er, på fornem vis, en af de fineste begavelser i vor tid. Derains værker udtrykker sig ikke i lys, linie eller masse. Hans plastiske oprigtighed viser sig på en anden måde: gennem den overvældende ro, hvormed han udtrykker sig, lidenskabsløst og i tråd med hans lidenskaber."

André Breton (1896-1966)
Den franske digter Breton var den teoretiske hovedfigur i den surrealistiske bevægelse. Bretons forhold til Derain vekslede mellem næsegrus beundring og hård kritik. Breton tilegnede Derain flere af sine tekster, men udtrykte senere en stærk og nærmest sarkastisk skepsis over for hans værker.

Breton om Matisse og Derain, 1926: "[..…]gamle løver der leder i fortabelse, og selv er fortabte. De har flyttet sig fra skoven og ørkenen, som de ikke engang har bevaret længslen efter, ind i denne ganske lille arena, hvor kun de, der tæmmer dem og holder dem i live, anerkender dem."

Henri Matisse (1869-1954)
Derain og den franske maler Matisse mødte hinanden i 1899. Matisse hjalp Derain med kontakter i kunstverdenen, og sammen udviklede de den fauvistiske malestil i 1905. Siden gik Matisse og Derain i hver sin kunstneriske retning, og selvom de holdt kontakten, ragede de adskillige gange uklar.

Maurice de Vlaminck (1876-1958)
Fransk kunstner, skribent og musiker. Derain og Vlaminck var nære venner, fra de mødte hinanden i 1900. De delte atelier i lange perioder, og den gensidige inspiration afspejler sig i deres værker. De havde dog også uoverensstemmelser, som man kan læse ud af deres mangeårige korrespondance.

Kahnweiler om Derain og Vlaminck, 1961: "De var slet ikke sådan, som man i dag forestiller sig malere fra den tid. De klædte sig ’amerikansk’, som man sagde, i storternede tweed-habitter, rundpuldede hatte og farvede slips. Vlaminck lavede sig senere et slips i træ […..] som han hængte om halsen. Det var, hvis jeg husker ret, blåt med små gule prikker. [..…] De var begge meget store og stærke mænd, brede over skuldrene […..]. Og så var der jo skoene, gule sko med store såler, alt det man dengang betragtede som amerikansk."

Pablo Picasso (1881-1973)
Den spanske billedkunstner Picasso og Derain var venner, og det var Derain, der introducerede Picasso for den primitive kunst. Kunstnerisk var de to dog aldrig helt på samme kurs, selvom de i perioder arbejdede side om side. De var begge inspirerede af Cézanne, men Derain fulgte ikke Picasso udi kubismens radikale opløsning af rummet. Det var hos Picasso, at Derain mødte sin fremtidige hustru, Alice.

Daniel-Henry Kahnweiler (1884-1979)
Banebrydende tysk kunsthandler og forlægger med virke i Paris. Kahnweiler havde kontakt med tidens mest bemærkelsesværdige kunstnere, og arbejdede i 1910’erne med Derain, Picasso og Braque. Kahnweilers lager blev pga. hans tyske statsborgerskab beslaglagt under Første Verdenskrig og solgt af den franske stat i årene 1921-23. Mange af Statens Museum for Kunsts Derain-værker blev købt på disse auktioner.

Georges Braque (1882-1963)
Fransk kunstner. Braque så Derains fauvistiske værker på Salon d’Automne i 1905 og blev meget inspireret af dem. Siden mødte han Picasso, og sammen udviklede de kubismen. Braque og hans hustru var blandt de få trofaste venner, der holdt kontakten til Derain efter Anden Verdenskrig.

Tilbage til udstillingens forside

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo