Udstillinger

Johannes Rump – en passioneret kunstsamler

Ingeniør, politiker og kunstsamler Johannes Rump forærede i 1928 sin samling af værker af André Derain til Statens Museum for Kunst. Den generøse gave udgør størstedelen af museets store samling af Derain-værker.

André Derain, Kvinde i chemise, 1906, © André Derain/billedkunst.dk

André Derain, Kvinde i chemise, 1906, © André Derain/billedkunst.dk

En sensationel samling
Johannes Rump var en af sin tids store samlere. Han skænkede i flere omgange kunstgaver til Statens Museum for Kunst. Donationen af den store samling af moderne fransk kunst i 1928 betød, at museet i marts 1929 kunne åbne dørene for publikum til en sensationel samling, som stadig placerer museet på verdenskortet i forhold til kunstnere som André Derain, Henri Matisse og fauvismen.

Pirrede ambitioner
I starten af 1923 tilbød Rump sin daværende samling af moderne fransk kunst til Statens Museum for Kunst. Men direktør for museet Karl Madsen var ikke overbevist om kvaliteten af Rumps daværende samling og afslog derfor tilbuddet. Rumps ambitioner blev pirret af afslaget. Han ønskede, at hans samling af international modernisme skulle være uimodståelig for museet, og derfor rejste han til Paris for at købe ind. Med sig inviterede han museets inspektør Leo Swane, som var kender af den samtidige internationale kunst. Det viste sig at være på et særlig heldigt tidspunkt...

Georges Braque,Træer, 1908, © Georges Braque/Billedkunst.dk

Georges Braque,Træer, 1908, © Georges Braque/Billedkunst.dk

Kunst som pant for krigsskader
Under Første Verdenskrig beslaglagde den franske stat al tysk ejendom på fransk jord - herunder Derains gallerist Henry Kahnweilers kunstlager. Efter krigen fik Frankrig ifølge Versailletraktaten ret til at sælge det konfiskerede materiale som pant på krigsskadeerstatning. Kahnweilers lager blev solgt over fire auktion på trods af protester. Heriblandt var 113 malerier af Derain.

På rette sted til rette tid
Johannes Rump og Leo Swane købte ind på den fjerde og sidste af disse auktioner. Meget tyder på, at markedet var blevet mættet med moderne kunst, og derfor kunne de købe otte malerier og fem tegninger af Derain til en meget lav pris. Blandt de indkøbte værker var hovedværket Kvinde i chemise. At købe Derains værker i 1920’erne var at købe et meget "sikkert" navn, men det farverige Kvinde i chemise, var dog stilmæssigt allerede gået lidt af mode. Senere købte Rump flere værker af Derain fra private gallerier og auktioner, og samlingen kom i alt til at bestå af 26 værker.

Henri Matisse, Zulma ,1950, © Succession H. Matisse/Billedkunst.dk

Henri Matisse, Zulma ,1950, © Succession H. Matisse/Billedkunst.dk

Også Matisse, Braque, Rouault og mange flere...
Inden Rump forærede sin samling til Statens Museum for Kunst, havde han dog også indkøbt værker af andre franske kunstnere.

Det drejer sig blandt andet om 16 værker af Matisse og værkgrupper af Braque og Rouault, og enkelte værker af Soutine og Modigliani.

En fantastisk gave
Den 22. december 1927 fik museets nye direktør Gustav Falck gavebrevet til Ingeniør J. Rumps samling af moderne fransk kunst i Statens Museum for Kunst.

Gaven bestod af 101 malerier, 20 skulpturer, 7 keramiske arbejder, 107 håndtegninger, samt 15 akvareller og pasteller og et første tryk.

Johannes Rump

Johannes Rump

Flere værker kom til
Efter samlingen var overgået til Statens Museum for Kunst, donerede Rump fortsat værker til museet frem til 1930. Desuden oprettede Elisabeth og Johannes Rump en fond, der skulle sikre samlingens fortsatte udvikling indenfor international samtidskunst. Legater fra fonden muliggjorde flere vigtige indkøb. Blandt andet værket Zulma af Henri Matisse, som blev købt i 1950. Fonden eksisterer stadig og muliggør enkelte kunstkøb.

Teksten er baseret på: Rikke Warming, Rump, danske samlinger og Derain i udstillingskataloget "Derain. Outsider i fransk kunst".

Tilbage til udstillingens forside

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo