Udstillinger

Fyns Kunstmuseum

18. december 2007- 3. august 2008

Fyns Kunstmuseum blev udstyret med en ’Cronhammar-akse’ tværs gennem den mere end 100 år gamle klassicistiske museumsbygning.

Fyns Kunstmuseum

Fyns Kunstmuseum

En akse med Cronhammar
At Fyns Kunstmuseum ejer så mange og så monumentale værker af Cronhammar, og at de tilsammen kan udfylde denne lange akse, mere end antyder, at kunstneren spiller en overordentlig stor rolle inden for museets samling af samtidskunst. Han er da også en af de nulevende kunstnere, der i bogstaveligste forstand vejer tungest på Fyns Kunstmuseum, ikke blot i fysisk forstand, men også kvalitetsmæssigt.

Fyns Kunstmuseum
Jernbanegade 13
5000 Odense C
T 6551 4601

Om værkerne i udstillingen

Ingvar Cronhammar, Stage, 1991. Foto: Poul Ib Henriksen.

Ingvar Cronhammar, Stage, 1991. Foto: Poul Ib Henriksen.

Stage
Ingvar Cronhammar skabte Stage til sin og maleren Allan Stabells fælles udstilling ”Heart of Darkness” (Mørkets hjerte), der blev vist på Lunds Konsthall og på tre danske kunstmuseer, herunder på Fyns Kunstmuseum, i perioden i 1991-92. Stage er en installation bestående af et stort bassin med kraftige fendere fyldt med fed, sort olie, hvori lyset fra en høj kommandobro-lignende konstruktion placeret i bassinets ene ende spejler sig. Værket er beregnet til at vises i en mørkelagt sal, så dets foruroligende karakter kan få fuld gennemslagskraft.

Ingvar Cronhammar, Parkbænk II, 1997/2005, foto: Ole Larsen, Odense Bys Museer

Ingvar Cronhammar, Parkbænk II, 1997/2005, foto: Ole Larsen, Odense Bys Museer

Parkbænk II
I 1998 viste Ingvar Cronhammar sin Parkbænk II på Decembristernes udstilling i Den Frie Udstillingsbygning i København. Den måtte Fyns Kunstmuseum simpelthen eje. Der skulle imidlertid gå flere år, før en nyproduceret udgave af bænken kunne erhverves. Det skete i samråd med kunstneren, som foreslog, at museet købte endnu større ind, således at der kunne komme en permanent Cronhammar-installation ud af det bestående af såvel nævnte bænk samt fire teksttavler.

Teksttavle I-IV
Tekstavle I-IV var oprindeligt lakeret i en lys turkis farve i overensstemmelse med placeringen i havestuen på Sophienholm, men blev efter kunstnerens idé lakeret sort for at kunne matche Parkbænk II samt de sorte paneler og gerigter på museets repos. Tavlerne, alle i det samme, langstrakte højformat og er alle forsynet med et fræset spor langs kanterne, hvilket gør det ud for en slags indfatning. Tavlernes kortfattede digte er forfattet af Cronhammar og har epitaf-karakter, som man kender det fra ældre tiders mindetavler i kirkerne. Teksterne er sat med versaler i en moderne typografi uden seriffer (tværstreger på bogstavernes stamme). Hvert enkelt bogstav er stanset ud af stålpladen, hvorved teksterne nærmest kommer til at stå ’sort i sort’. På samme vis som teksten er placeret højt på hver af tavlerne, er tavlerne efter kunstnerens direktiv placeret højt på museets væg. Da museet mente, at det måske kunne være et problem, at teksterne ved dette greb ville blive endnu vanskeligere at læse, svarede Cronhammar, ’at kunst ikke nødvendigvis behøver at være let at begribe, og at beskueren gerne må bruge lidt tid og et stykke arbejde for at indfange kunstværkets idé’. Denne pointe har museet taget til sig, idet den understøtter kunstnerens generelle livssyn. I en tid, hvor alt skal gå så ufattelig hurtigt, er der behov for rum – og kunstværker – hvor der gives plads for kontemplation, fordybelse og eftertanke.

Møbler
Bord - Stol/skammel - Chaiselongue
Ingvar Cronhammar har igennem en årrække beskæftiget sig med temaet møbler, ikke møbler i gængs designmæssig forstand, men møbler omsat til installationer. Denne interesse har han i flere sammenhænge forfægtet sammen med arkitekt Poul Ingemann, undertiden tillige med billedkunstneren Thomas Bang. Deres installationer har været vist på følgende fælles udstillinger: ”Chambre” [fransk for: ’kammer’] i 1996 på ARKEN Museum for Moderne Kunst, ”Beboelse” i 2000-01 på Brænderigården, Viborg og ”Spejlingen, Instrumentet, Gyngen og Genkomsten” i 2003 på Sophienholm.

Flere af ’møblerne’ fra disse udstillinger er efterfølgende blevet erhvervet af kunstmuseer. For Fyns Kunstmuseums vedkommende er der tale om en fornem gave fra Ny Carlsbergfondet bestående af seks væsentlige elementer fra Cronhammars afsnit af ”Beboelse”: Et bord, en chaiselongue og fire stole/skamler. Møblementet har monumentalt format, hvorved det adskiller sig fra privatboligens borde og stole. Selve konstruktionerne er udført i cremefarvet stål med bordplader og hynder i turkis. Dermed associeres til rokokoens delikate farveholdning. Chaiselongue’n er som type en hvilestol opfundet i nævnte stilperiode, hvor man satte bekvemmeligheden i højsædet. Cronhammars udgave af hvilestolen adskiller sig imidlertid ved sit materialevalg fra rokokoens bløde, polstrede prototype.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo