Udstillinger

I slutningen af 1700-tallet vinder Nicolai Abildgaard Det Kgl. Danske Kunstakademis konkurrence om Den store Guldmedalje. Prisen er en uddannelsesrejse til Rom. Abildgaard opholder sig fem år i byen, hvor han tilbringer timevis foran værker af antikkens og renæssancens store mestre. Han bliver også en del af en international kunstnerkreds, der udforsker og udfordrer de eksisterende kunstidealer.

Forvredne, uharmoniske kroppe
Kroppene i Rom-malerierne viser, hvordan Abildgaard kredser om det grænseoverskridende, det der knapt kan rummes inden for det socialt accepterede. De uharmoniske og uklassiske kroppe vrider og vender sig. Fragmentering, overdrivelse og drama er blot nogle af de ord, der kan beskrive hans værker fra Rom.

Fem punkts modellen
De forvredne kroppe udsprang nogle gange af en leg kunstnerne imellem. De afmærkede fem punkter på et ark papir, og ud fra dem, skulle de skabe en menneskefigur, der kunne forbinde punkterne. Ofte blev resultatet kroppe i ekstreme stillinger.

Abildgaard deltog også i legen, men man ved ikke med sikkerhed, om værker som Den sårede Filotet og Adrastos er bygget på fem punkts modellen. De ser dog ud til at kunne passe ind i legens vilkårlighed.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo