Udstillinger

Hvordan renser man en gipsskulptur?

©

Om Belvedere Torsoen

Statens Museum for Kunsts gipsskulptur Belvedere Torsoen er en del af Den Kongelige Afstøbningssamling. Samlingen, som indeholder centrale værker fra Antikken til Renæssancen, er placeret i Det Vestindisk Pakhus i Toldbodgade, på havnen tæt på Amalienborg.

Inspiration for kunstnere

Den originale marmorskulptur anslås at være fra 1. Århundrede f.Kr., og er underskrevet af den Athenske billedhugger "Apollonios Søn af Nestor". Værket, som oprindeligt stod i Vatikanets Domstol,og nu er placeret i Vatikanmuseet i ”Belvedere- gården”, har, med sin forvredne form, været en vigtig inspirationskilde for senrenæssance- og barokkunstnere som Michelangelo og Raphael. Belvedere Torsoens indflydelse på Nikolai Abildgaards værk er tydelig, særlig i hovedværket fra Abildgaards tid i Rom, Den sårede Filoktet. Med det værk gør Abildgaard op med nyklassicismens trang til harmoni og balance i fremstillingen af kroppen.

Tidens Tand

Abildgaard blev udnævnt til Professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1778 og blev direktør i 1789, hvor han erhvervede en gipskopi af Belvedere Torso’en. I 1898 blev en kopi af kopien erhvervet af Statens Museum for Kunst. I mere end 100 år har gipsafstøbningen været udsat for snavs, sod, fugt, samt direkte kontakt fra håndtering og endda hærværk. Dette har resulteret i en akkumuleret patina, som før rensning havde ændret dens udseende fra hvid til grå, samt givet den en arret og uensartet overflade.

Snavs i porene

I gipsskulpturer vil snavset sætte sig på de overflader, der er udsatte – i sær på vandrette planer, mens folder og undersider forbliver relativt 'hvid' eller ren. Dette fænomen kaldes ”omvendt skyggevirkning”, og er særlige for gipsafstøbninger og andre hvide skulpturer, som i Carrara marmor. Dette har en negativ effekt på, hvordan vi ser på skulpturen, og forstyrrer vores opfattelse af dybde.

Snavs er særlig svært at fjerne fra gipsskulpturer, da det nemt kan bevæge sig fra den ydre overflade eller ”støbehuden”, ind til den åbne porestruktur. Gips er også ”hygroskopisk”, dvs. at enhver kontakt med vand vil trække snavs endnu dybere ind i gipsen. Det gør tørrensning af overfladen, såsom at bruge pensel eller viskelæder helt virkningsløst.

Skal man fjerne patina?

Spørgsmålet om, hvorvidt man skal fjerne denne akkumulerede patina eller ej bliver ofte diskuteret, med mange argumenter både for og imod. I tilfældet her, blev beslutningen om at rense figuren påvirket af den rolle, som Belvedere Torsoen har spillet for Abildgaards kunst. Torsoen indtager en central position i forståelse af Abildgaards udvikling som kunstner, således vil museet gerne vise Torsoen i en udgave, der er så tæt som muligt på, hvad Abildgaard så på, når han ikke længere var i Rom og kunne se originalen.

Rensemetode

En rengøring af en gips skulptur i dybden består i at fjerne snavs, som er trængt ind i porerne i ”huden” af gips. Til rensning af Belvedere Torsoen blev det besluttet at bruge en pasta af MgO, Magnesiumoxid. Pastaen, som er hvid og hurtigtørrende, er påført direkte på overfladen med en pensel. Mens den tørrer, klæber snavset, som sidder dybt ind i porerne, til pastaen og så trækkes snavset ud. Pastaen falder selv af når den er tør. Efter denne indledende behandling, er skulpturen derefter forsigtigt børstet af for at fjerne eventuelle overskydende rester af snavs eller pasta.

© Belvedere Torso’en før rensning.

© Magnesium Oxid flager, hvoraf nogle er faldet af under tørring.

© Magnesium Oxid flager, hvoraf nogle er faldet af under tørring.

© Efter rensning, detalje, figurens venstre lår.

© Efter rensning, detalje, figurens ryg.

© Efter rensning, detalje. Figuren har mange skraveringer fra tidligere besøgende.

© Detalje ved rensning. Skader og skraveringer i overfladen er mindre synlige efter rensningen.

© Belvedere Torso’en efter rensning, I udstillingen ‘Kroppen i oprør’


Fortællinger i gips. Læs de tidligere historier fra den Kongelige Afstøbningssamling

Til forsiden for Den Kgl. Afstøbningssamling

Tilbage til Nicolai Abildgaard: Kroppen i oprør

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo