Udstillinger

Politik og fortælling - 3. rum i udstillingen

Pablo Picasso, Dream and Lie of Franco, 1937. © Succession Picasso / billedkunst.dk

Pablo Picasso, Francos løgn og drøm, 1937. Radering og akvatinte © Succession Picasso / billedkunst.dk

Pablo Picasso, Struggle Between Tereus and his Sister-In-Law Philomela. 1931. © Succession Picasso / billedkunst.dk

Pablo Picasso, Kampen mellem Tereus og hans svigerinde Filomele, 1931. Radering © Succession Picasso / billedkunst.dk

Klassicismen får politisk signalværdi
Picasso og samtidiges optagethed af klassicismen blev hen imod slutningen af 1920’erne prekær. I Italien og andre steder tog totalitære politiske bevægelser det klassiske formsprog til sig, og klassicismen fik derfor en særlig politisk signalværdi.

Picasso tilbage til kubismen
Da kunstneren i 1930 udførte raderinger til illustration af den antikke romerske digter Ovids Metamorfoser (Forvandlinger), vendte kunstneren tilbage til den kubisme, som han havde udviklet, før han begyndte at bruge den klassiske stil. Figurerne er fremstillet fra flere vinkler eller som set på forskellige tidspunkter i samme billede.

Picasso karikerer Franco
Ovid-illustrationernes antydning af politisk standpunkt afløstes i 1937 af mere entydige tilkendegivelser, da Picasso under den spanske borgerkrig (1936-39) udførte de to satiriske blade Francos løgn og drøm. Her karikeres Spaniens kommende diktator i en parodisk fortælling med hentydninger til Spaniens historie og litterære tradition.

Klik på værkerne for at se dem i stort format.

Tilbage til forsiden af Picasso. Fortællinger fra labyrinten

Pablo Picasso, Dream and Lie of Franco, 1937. © Succession Picasso / billedkunst.dk

Pablo Picasso, Francos løgn og drøm, 1937. Radering og akvatinte © Succession Picasso / billedkunst.dk

Ordforklaring

Se forklaring på teknikkerne hos Den Store Danske - Gyldendals åbne encyklopædi:

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo