Udstillinger

Vilhelm Hammershøi, Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901, Statens Museum for Kunst, SMK-foto

Peter Ilsted, En ung pige, der renser kantareller, 1892

Carl Holsøe, Interiør med ung pige der læser, 1903.

Indadvendte figurer

En indadvendt figur fordybet i læsning eller håndarbejde, er et centralt motiv i kunsten på Hammershøis tid. Motivet afspejler en intim situation, der kan sammenlignes med kunstnerens tilstand foran lærredet.

Figurer i deres eget rum
Et centralt motiv i periodens kunst er den indadvendte figur, der er fordybet i en dagligdags handling som at læse, sy, strikke eller sidde stille i en sofa. Det er intime motiver, hvor figurerne ikke henvender sig ud mod beskueren, men derimod synes at befinde sig i deres egne rum.

Intim situation, som når man maler
Man kan sammenligne de indadvendte situationer i malerierne med selve handlingen "at male". Når kunstneren arbejder foran lærredet, er det på mange måder også en indadvendt, intim situation. Hos Hammershøi og hans samtidige er der en tendens til at spejle kunstnerens udforskning af maleriet i de dagligdags situationer, som de malede.

En tilstand, der giver et andet fokus i maleriet
De mange læsende og syende figurer er i en kontemplativ tilstand, som kan svare til kunstnerens tilstand foran lærredet. Denne sammenhæng bruger kunstnerne til at få fokus på sanselige registreringer i maleriet. De genkendelige motiver tømmes for traditionel fortælling og åbner op for andre registreringer – af for eksempel lys, hud, nakker, hænder, relationer og rum.

Vilhelm Hammershøi, Kunstnerens søster Anna, læsende, 1886

Vilhelm Hammershøi, Afteninteriør, Kunstnerens moder og hustru, 1891

Vilhelm Hammershøi, Portræt af Ida, kunstnerens hustru, 1898

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo