Udstillinger

Pierre Puvis De Chavannes, Unge kvinder ved havet, ca. 1879. Musée d'Orsay, Paris

Paul Gauguin, Badende Tahitikvinder, 1892. Metropolitan Museum of Art, New York (Lehman Collection)

Vilhelm Hammershøi, Artemis, 1893-94

Myter uden handling

Billedet Artemis skiller sig ud fra Hammershøis samlede produktion.Titlen refererer til mytologien, men vi ser ikke en fortælling eller en handling i billedet. Hammershøi var dog ikke den eneste, der arbejdede med myterne på en ny måde i maleriet.

Artemis
Et stort maleri af Hammershøi skiller sig ud fra hans samlede produktion. Det er billedet Artemis fra 1893-94. Hvem er de fire figurer, hvor befinder de sig, og hvordan skal man forholde sig til titlen? Kort sagt: Hvad foregår der?

Med titlen refererede Hammershøi til mytologiens verden – til de overleverede fortællinger om guder og gudinder, som kunsten har en lang tradition for at skildre. Halvmånen over hovedet på den ene figur er tegn for Artemis – jagtens og de vilde dyrs gudinde – men ellers får vi ikke nogen direkte aflæselig forklaring på billedet. Det er noget, der ligner en myte, men en myte uden handling. Derimod har Hammershøi lagt vægt på udstrækningen af de fire kroppe hen over fladen og på de store ensartede flader på tværs af billedet. Han har arbejdet ud fra billeder og tanker og ikke ud fra naturen.

Puvis de Chavannes som mulig inspiration
Hammershøi var ikke alene om at arbejde med myterne på en ny måde i maleriet. Et af de billeder, han kan have haft i tankerne, da han malede Artemis, er den franske kunstner Pierre Puvis de Chavannes' maleri Unge kvinder ved havet fra 1879. Billedet mimer tre Venus-agtige kvinder, men det har en neutral titel, og der er ingen tegn på direkte henvisninger til en kendt mytologisk fortælling.

Puvis de Chavannes' malerier er ofte kendetegnede ved en gådefuld stemning, som han blandt andet har opnået ved at indsætte figurer i øde landskaber og ved at arbejde med forenklede kompositioner og store ensartede flader med nedtonede farver. Et billedsprog, der har flere lighedspunkter i Hammershøis maleri.

Vilhelm Hammershøi, Stående nøgen kvinde, 1909-10

Et bud på en ny mytologi
En anden fransk kunstner, der er kendt for sine originale bud på en ny mytologi, er Paul Gauguin. Maleriet Badende Tahitikvinder bygger ligesom Puvis de Chavannes' maleri på klassiske kvindefremstillinger, men tager samtidig udgangspunkt i noget set.

Gauguin kombinerede sine tankebilleder med ting, han havde set på forskellige tidspunkter, og skabte en syntese af det. Modsat Hammershøi og Puvis de Chavannes arbejdede han med stærke farver sat op imod hinanden, så der opstod intense optiske effekter. Han gjorde det bevidst for at få maleriet til at skabe sammenhænge, der kunne påvirke mennesker ligesom musik.

Fra myte til menneske
Hammershøis langt senere maleri af en stående model adskiller sig tydeligt fra Artemis-billedet, fordi det tager udgangspunkt i en faktisk krop. En kvinde, der var der. Hvor Artemis med kunstkritikeren Hannovers ord er en skønhedsdrøm, er den stående model en slags eksistensbillede, der dog stadig trækker på en tradition for at afbilde nøgne kvindekroppe i kunsten.

Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo