Udstillinger
Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Interiør i Nice (værelse på Hôtel Beau-Rivage), 1918

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Interiør i Nice (værelse på Hôtel Beau-Rivage), 1918

Interiør i Nice

I udstillingen blev tre malerier af det samme hotelværelse vist. Matisse har malet sit eget hotelværelse tre gange, men hver gang malede han lyset på en ny måde.

Matisse rejste til Nice i slutningen af 1917. I de efterfølgende år tilbragte han mere og mere tid i den sydfranske by for til sidst at flytte permanent derned.

I Nice kom han på tiltrængt afstand af livet og kravene fra miljøet i Paris. De nye omgivelser og den ændrede livsførelse gav ham mulighed for at reflektere over de seneste års intense kunstneriske anstrengelser og for at afprøve en ny kurs.

Hotelværelset som motiv

De tre malerier var nogle af de første, Matisse malede, da han ankom til Nice. Motivet er det hotelværelse, han boede i; et enkelt møbleret værelse med vindue ud mod havet. Billedernes egentlige tema er dog ikke værelset og dets møblement, men spørgsmålet om, hvordan man kan skildre den lysfyldte atmosfære i et rum. Det var netop solens pludselige frembrud der fik ham til at male. I et brev til hustruen Amélie skriver han: "Vejret... var meget smukt denne morgen, så jeg løb hurtigt hen til mit lærred og malede en udsigt fra mit åbne vindue. Jeg er ikke helt utilfreds med det."

Gengivelsen af lyset

De to første versioner, som ses øverst på siden, ligner hinanden meget. I begge har Matisse gjort brug af et naturalistisk formsprog, der lægger sig tæt op ad den sete virkelighed. Den største forskel på de to billeder er den måde, lyset er gengivet på. I første version strømmer lyset gennem gardinerne og giver dem deres blændende hvidhed, der står i kontrast til havets og himlens blå. I anden version synes lyset derimod at gennemtrænge hele rummet.

Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Interiør med violin (værelse på Hôtel Beau-Rivage), 1918

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Interiør med violin (værelse på Hôtel Beau-Rivage), 1918

At male lyset med sort

Hurtigt efter de to første versioner startede Matisse på en tredje, men han endte med at arbejde på det i betydeligt længere tid. Resultatet blev helt anderledes end de to første malerier.

Maleriet har et helt andet udtryk. Lænestolen er blevet kantet, konturerne er grovere og farvefladerne mere mættede. Det lys der i de to andre billeder gennemstrømmer rummet, er afløst af en dramatisk lys- og skyggevirkning. ”I det billede har jeg malet lyset med sort”, forklarede Matisse selv.

Malerierne viser, hvordan Matisse arbejdede i et spændingsfelt mellem det at gengive sit motiv naturalistisk og så at fortolke, forsimple og reducere det.

Hør om flere værker i lydguiden


Teksten er baseret på Dorthe Aagesens artikel At male lyset. I udstillingskataloget kan du læse hele artiklen og udforske mange flere af Matisses værker i de 28 artikler.

Du kan købe kataloget i museets boghandel.


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo